Pressmeddelande -

TomTom lanserar GO PROFESSIONAL: Nya navigatorer som hjälper yrkesförare planera, köra och leverera effektivt

Stockholm, den 9 maj 2017 - TomTom (TOM2) lanserar idag sitt nya TomTom GO PROFESSIONAL[1]-sortiment, speciellt utvecklat för att hjälpa yrkesförare att nå sina destinationer säkrare och mer effektivt. De nya navigatorerna är anpassade för lastbil, buss eller skåpbil. TomTom GO PROFESSIONAL kommer med livstids kartuppdateringar via WiFi [2] och inlagda intressepunkter för lastbil och buss, såsom bensinstationer eller parkeringar. De är dessutom kompatibla med Siri [3] och Google Now [4], vilket gör det möjligt för förare att få full tillgång till en personlig assistent med sin smartphone säkert undanstoppad, så att de kan fokusera på bilkörningen.

Effektivare resor

De nya TomTom GO PROFESSIONAL-navigatorerna visar förare rutter anpassade just för deras individuella lastbils, buss eller skåpbils mått, vikt, last och maxhastighet – för säkrare, mer effektiva och lugnare resor. Med anpassade rutter kan förare köra utan att behöva gissa sig till ankomsttiden utan istället leverera med en realistisk ankomsttid från start. Navigatorerna kommer förinstallerade med över 50 000 bensinstationer, parkeringsplatser, restauranger och servicecenter för lastbil och buss. TomTom har noggrant valt ut intressepunkter från DKV, ParkyourBus och Les Routiers för att uppfylla yrkesförares behov. Var än förare befinner sig i Europa kan de se intressepunkter längs rutten eller utforska omgivningen på kartan.

Förutse och undvik trafik för säkrare körning

TomTom GO PROFESSIONAL hjälper även förare att förutse och undvika trafik, både på motorvägar och på mindre vägar. Navigatorerna ger förare varningar för trafikstockningar framåt och hjälper på så sätt förare att undvika plötsliga inbromsningar som kan vara farliga för stora fordon. Navigatorerna visar förare exakt hur långt trafikstockningen eller den olycksdrabbade vägen sträcker sig. De varnar också för sträckor där förekomsten av olyckor är vanligare.

– Vi är oerhört exalterade att kunna ge yrkesförare mer effektivitet i deras körning med TomTom GO PROFESSIONAL. Genom trafikprognoser i realtid och varningar för kommande trafikstockningar kan lastbils-, buss- och skåpbilsförare på ett bättre sätt hantera sina avlämningar under rusningstid, säger Corinne Vigreux, grundare och VD för TomTom.

Tillgänglighet

Det nya TomTom GO PROFESSIONAL-sortimentet består av fyra navigatorer som kommer att finnas tillgängliga i butiker över hela Europa från och med den 18 maj i år.

1.TomTom GO PROFESSIONAL 520 har en 5-tums interaktiv skärm, anslutning till smarttelefon och kommer med kostnadsfria uppdateringar för hastighetskameror och TomTom Traffic i realtid under hela enhetens livstid. Rekommenderat pris inkl. moms: 2 899 SEK [5]

2.TomTom GO PROFESSIONAL 620 har en 6-tums interaktiv skärm, är anslutning till smarttelefon, kostnadsfria uppdateringar för hastighetskameror och TomTom Traffic i realtid under hela enhetens livstid. Rekommenderat pris inkl. moms: 3 399 SEK

3.TomTom GO PROFESSIONAL 6200 har en 6-tums interaktiv skärm med inbyggt SIM-kort där data är inkluderat. Den kommer med ett års kostnadsfria uppdateringar för hastighetskameror och TomTom Traffic i realtid. Rekommenderat pris inkl. moms: 3 899 SEK

4.TomTom GO PROFESSIONAL 6250 har en 6-tums interaktiv skärm med inbyggt SIM-kort där data är inkluderat. Den kommer med ett års kostnadsfria uppdateringar för hastighetskameror och TomTom Traffic i realtid under hela enhetens livstid. Rekommenderat pris inkl. moms: 4 399 SEK

______

[1] Ej WEBFLEET-kompatibel

[2] Wi-Fi® är ett registrerat varumärke som tillhör Wi-Fi Alliance®

[3] Siri är ett varumärke som tillhör Apple Inc., registrerat i USA och andra länder.

[4] Google Now är ett varumärke som tillhör Google Inc.

[5] Priserna i detta pressmeddelande är priserna som erbjuds på tomtom.com

• Detaljhandel

• navigationssystem
  • navigator
  • tomtom
  • kartor
  • transport
  • lastbil
  • frakt
  • transportfordon
  • buss
  • navigation

Om TomTom

TomToms (TOM2) mission är att göra tekniken så enkel att använda, att alla kan dra nytta av den. Varje dag använder miljontals människor runt om i världen TomTom för att fatta beslut om smartare vägval, och få mer ut av sin färd. TomTom designar och utvecklar innovativa produkter som gör det enkelt för människor att hålla sig i rörelse och nå sina mål. Känd som en global ledare inom navigation och kartprodukter skapar TomTom också GPS-sportklockor, liksom världsledande logisitiklösningar och branschledande produkter och lösningar inom positionering. Verksamheten består av fyra affärsområden: konsument, fordon, licensiering och telematik. Företaget grundades 1991 och har sitt huvudkontor i Amsterdam, med 4 600 anställda världen över och säljer sina produkter i 48 länder.

www.tomtom.com

Mona Wennberg