TOOLS förare fick lära sig ecodriving – så kör du miljövänligt

Visste du att små förändringar i körningen har stor påverkan på bränsleförbrukningen? Alla TOOLS tjänstebilsförare har fått lära sig att köra mer miljövänligt. Lär dig knepen du också.

Att köra miljövänligt är inte bara en vinst för miljön (med upp till 20 procent mindre koldioxidutsläpp), utan också för plånboken. Det är en av flera anledningar till att vi på TOOLS har valt att utbilda alla våra tjänstebilsförare i ecodriving.

– Utöver det såg vi också att körningen var vår största arbetsmiljörisk. Vi har många säljare som kör mycket bil. Kan vi få dem att köra på ett sätt som samtidigt är säkrare, bättre för miljön och en besparing i bränslekostnader så har vi mycket att vinna på det. Att satsa på de här utbildningarna var helt enkelt en win-win-situation, säger Stefan Gustafsson, Kvalitets- och miljöansvarig (KMA) på TOOLS Sverige.

En ändrad körstil gör stor skillnad

Hur gör du då för att köra miljövänligt? I grund och botten handlar det om att ha en "mjukare" körstil, med färre kraftiga accelerationer och inbromsningar. Genom att planera körningen bättre kan du till exempel växla ner och motorbromsa i god tid innan ett trafikljus, i stället för att göra en hård inbromsning precis innan stoppsignalen. Det handlar inte om att köra sakta – tvärtom ökar många sin snitthastighet genom att köra mer genomtänkt och mindre "ryckigt".

Och de små förändringarna gör förvånansvärt stor skillnad. Så här säger Stefan Gustafsson, som själv har gått utbildningen i eco-driving:

– Vi fick testa att köra en runda på strax under en mil där vi mätte tid och bränsleförbrukning med olika körstilar, och det var en riktig ögonöppnare. Först körde vi "som vanligt", och då var det många som körde fort och ryckigt. Sedan fick vi köra lugnare, på det sättet som vi hade lärt oss. Bränsleförbrukningen gick ner med 17 procent, och tidsskillnaden var löjligt låg, säger han.

Fortsatt utbildning vartannat år

Utöver eco-driving fick förarna också lära sig om säkerhet. I den delen ingick både teori och praktik kring till exempel lastsäkring och hur man gör för att ta sig ur en bil som har voltat.

Utbildningarna kommer att fortsätta med repetition och påbyggnad vartannat år även framöver, och Stefan Gustafsson hoppas på att de ska ge mätbara effekter.

– Det här är en viktig del både i vårt arbete med hälsa, miljö och säkerhet (HMS) och i vårt arbetsgivaransvar. Nu hoppas vi att det också kommer att ge effekt på vår bränsleförbrukning och våra utsläpp, säger han.

TOOLS utbildning skedde i samarbete med Safe@Work.

Läs artikeln på TOOLS.se

Fakta: Så kör du miljövänligt

• Använd en ”mjukare” körstil
  • Planera din körning