Eero Ylitalo, Gränsregionalt forum i Kilpisjärvi 2022.

Verksamhetsberättelse 2022 - Styrelseordföranden har ordet

Enligt Tornedalsrådets strategiska verksamhetsplan 2022–2023 ska organisationen vara en av sina medlemskommuner uppskattad samarbetsaktör och intressebevakare. Verksamhetens mål och prioriteringar är att utveckla infrastruktur, främja samarbete mellan företag och besöksnäring, stärka kultur och främja gränslöst utbildningssamarbete. Ett viktigt mål för framtiden är att Tornedalen ska vara Europas mest integrerade gränszon där invånarna i alla tre länder ska kunna leva, studera, arbeta och driva företag på ett gränsöverskridande sätt i en trygg och ren miljö som om riksgränser inte fanns.

Målet är mycket ambitiöst men väl värt att stödjas. Det gångna året 2022 visade oss vikten av samarbete, inte endast för ökad livskraft utan även när det gäller säkerhet. Rysslands invasion av Ukraina i februari var en påminnelse om att historian verkligen kan upprepa sig även när det gäller galenskap. Även ett grannland som kan kännas trygg och välbekant kan till följd av inbördes konkurrens och maktbegär visa sin oberäknelighet. Det är mer än sannolikt att vi i Tornedalen inte har någon sådan risk men vi minns väl de restriktioner som coronapandemin medförde för våra fredliga gränser. Precis som kriget i Ukraina var detta något som ingen av oss kunde tro skulle kunde hända i vår tid. Fred och gränslöst umgänge är tydligen inte längre något självklart. Det är bra att komma ihåg.

Tornedalsrådet har under hela sin verksamhet med små steg närmat sig det mål som nämnts ovan. Under coronapandemin fick vår roll en ännu större betydelse och vi kunde kraftfullt och med framgång förmedla gränsbornas tankar och känslor mot ländernas beslutsfattare. Även om pandemin nu lyckligtvis verkar klinga ut bör man inte enbart lita på historiska meriter när det gäller områdets intressebevakning och arbete för ökad kännedom om Tornedalen. Tornedalsrådets styrelse har insett detta, och tillsammans med de beslut som tagits och tack vare en aktiv verkställande direktör har man kunnat få till stånd flera aktiviteter som handlat om både intressebevakning och arbete för ökad kännedom av området.

En av de viktigaste satsningarna var deltagandet i SuomiAreena i Björneborg i juli 2022. Under den aktuella veckan erbjöd Tornedalsrådet genom sin avdelning områdets kommuner, utbildningsorganisationer och näringslivsrepresentanter möjlighet att presentera sig och marknadsföra sina områden och sina organisationer. Trots relativt höga kostnader är det definitivt värt att fundera på liknande aktiviteter även fortsättningsvis. Ett konkret utvecklingsmål bör dock vara att vår avdelning verkligen ska ha representation från alla tre länder och från så många kommuner som möjligt. På så sätt får vi en bättre möjlighet att lyfta fram det unika med Tornedalens område samt de tre ländernas möjligheter till arbete, studier och boende i allmänhet.

När det gäller den allmänna verksamheten var ett av de viktigaste besluten att utöka antalet rådets möten. Önskemålet kom från rådets medlemmar vilket enligt mig är en stark signal om att det finns intresse för och vilja till utveckling av gränssamarbete. Detta gemensamma intresse måste vi ta tillvara även i fortsättningen och se till utvecklingsviljan är lika stark i alla 14 kommuner i Tornedalsrådets område. Även om kommunerna är olika stora och har skillnader i sina verksamhetsmiljöer är de alla lika viktiga för ett sammanhållet Tornedalen och dess intressebevakning.

I min roll som styrelseordförande vill jag tacka vår verkställande direktör Tuula, styrelsens medlemmar samt hela rådet för ett arbetsfyllt men samtidigt givande år. Låt oss hoppas på att freden vinner över vanvett, och att vi genom ett ännu intensivare samarbete kan fortsätta att utveckla detta fantastiska och enastående område.

Pello 7 mars 2023

Eero Ylitalo