Tornedalsrådets område som består av den enda landsgränsen mellan Sverige och Finland samt landsgränsen mellan Norge och Finland, har hamnat i centrum för stora förändringar.

Nyhet -

Tornedalsrådets årsmöte 2023, Ställningstagande till regeringar i Sverige, Finland och Norge

Tornedalen ligger centralt med tanke på Finlands försörjningssäkerhet men även när det gäller Finlands och Norges medlemskap samt Sveriges kommande medlemskap i NATO.

Tornedalsrådet är en gränsöverskridande samarbets- och intressebevakningsorganisation samt en av Nordiska ministerrådets officiella gränskommittéer. Tornedalsrådet består av 14 medlemskommuner i Sverige, Norge och Finland.

Tornedalsrådets årsmöte, den 7 juni 2023, vill att Sveriges, Finlands och Norges regeringar uppmärksammar Tornedalens centrala läge för Finlands försörjningssäkerhet men även för Nato-samarbete. När även Sverige blir medlem i NATO har Tornedalen landsgräns mellan alla tre NATO-medlemsländer. Årsmötet ber därför att regeringarna i Finland, Norge och Sverige vid sina kommande beslut om satsningar på trafikkorridorer uppmärksammar både försörjningssäkerheten och betydelsen av NATO-medlemskap. Vi har redan fått uppleva att internationella militärövningar i norra Finland ökat i och med Finlands inträde i NATO. Riksväg 21 är för närvarande den viktigaste trafikförbindelsen mellan norra Finland och norra Norge och vägens betydelse för försörjningssäkerhet har blivit ännu viktigare efter Rysslands invasion av Ukraina. Vägens kondition, framför allt sträckan mellan Kilpisjärvi-Palojoensuu håller inte för tunga militärtransporter. Tornedalsrådets årsmöte vill poängtera att besluten om vägens underhåll inte bör skjutas fram i tiden. Det ändrade världsläget kräver snabba beslut.

Årsmötet lyfter även fram det nordliga områdets växande roll för viktiga investeringar i alla tre länder. Svenska Norrbotten, finska Lappland och Troms-Finnmark i Norge bildar ett gemensamt närings- och arbetsmarknadsområde. Gruvindustrin, turismen, skogsindustrin samt den gröna omställningen och de planerade vindkraftverken för ökad elproduktion är mycket viktiga investeringar ur samhällsperspektiv. De omfattande investeringarna förutsätter mer arbetskraft och fler invånare till området. Fungerande infrastruktur och gränsöverskridande tågförbindelser är viktiga faktorer för ökad dragningskraft. Byggandet av den nya Haparandabanan som färdigställdes 2012 och det pågående arbetet med att elektrifiera järnvägen Torneå-Laurila som färdigställs 2024 är mycket viktiga beslut för den nordiska infrastrukturen. Järnvägsförbindelsen Helsingfors-Stockholm går framåt enligt planerna men beslutet om även finsk persontrafik till Torneå och Haparanda behöver tas nu. I Haparanda-Torneå behöver snabb och effektiv omlastning och gränsöverskridande transportlösningar säkerställas.

De berörda länderna behöver nu ytterligare utöka sin samverkan. Elektrifieringen av Torneå-Kolari-järnvägen samt byggandet av järnvägssträckan Kolari-Svappavaara är viktiga beslut för framtida utveckling. Tornedalsrådet vill betona att besluten om gränsöverskridande persontågtrafik från Helsingfors till Torneå och Haparanda samt om elektrifiering av Torneå-Kolari ska tas nu när myndigheter i alla tre länder arbetar med sina strategier får gröna industrier och i ljuset av de förutsättningar som NATO-medlemskapet medför avseende infrastruktur. Som följd av den förändrade geopolitiska situationen vill Tornedalsrådets årsmöte lyfta upp den viktiga diskussionen om byggandet av en järnväg mellan Kolari och en isfri hamn i Skibotn.

Bristfälliga järnvägsförbindelser och riksvägar i dåligt skick utgör onekligen den största flaskhalsen och hindret för utvecklingen av Tornedalen och hela det nordliga området. Tornedalen är den viktigaste knutpunkten för gränsöverskridande järnvägs- och vägförbindelser. Näringslivet och de boende i Tornedalen använder redan idag gränsöverskridande trafikförbindelser, järnväg, flygplatser och vägnät. Nordiska ministerrådets mål är att främja gränsöverskridande rörlighet och både Sverige, Finland och Norge måste på ett bättre sätt ta hänsyn till områdets betydelse. Goda och fungerande trafikförbindelser är en förutsättning för hållbar utveckling i det nordliga området med de långa avstånden.

Tornedalsrådets årsmöte vill att regeringarna i Finland, Sverige och Norge att uppmärksamma de möjligheter det nordliga området och NATO-medlemskapen medfört. ”Tiden är rätt för djärva beslut!”

Å Tornedalsrådets vägnar

15 juni 2023

Roland Kemppainen, ordförande

Tuula Ajanki, vd

Tornedalsrådet är en intressebevaknings- och samarbetsorganisation som består av 14 medlemskommuner i det svenska, finska och norska gränsområdet. Medlemmarna från Sverige är Haparanda, Övertorneå, Pajala och Kiruna, från Finland Torneå, Ylitornio, Pello, Kolari, Muonio och Enontekis samt Storfjord Kåfjord, Nordreisa och Lyngen från Norge. Tornedalsrådets årsmöte vill lyfta fram det intensiva gränsöverskridande samarbetet på Nordkalotten samt de möjligheter alla dessa tre länder kan erbjuda.