Socialnämndens ordförande Kent Lagrell (M), Verksamhetschef äldreomsorgen Arto Niskala och Tornstadens koncernchef Jan Edlund tillsammans med övriga deltagare vid ”den första gjutningen” för Nya Solhöjden.

Snabb och smidig process mot ett nytt äldreboende på Öckerö

I går arrangerades en officiell byggstart för det nya toppmoderna äldreboendet på Öckerö i Göteborgs norra skärgård. Socialnämndens ordförande Kent Lagrell (M), Verksamhetschef äldreomsorgen Arto Niskala och Tornstadens koncernchef Jan Edlund hjälptes åt med den första gjutningen för Nya Solhöjdens äldreboende, som ska stå klart redan vid årsskiftet 2019/2020.

Det finns stor handlingskraft hos politiker och tjänstemän på Öckerö kommun och det råder ett gott samarbete mellan dem, vilket har bidragit till en smidig process för att förverkliga ett nytt toppmodernt äldreboende i anslutning till det befintliga som ligger i området idag. I går samlade Tornstaden representanter från kommunen och andra samarbetspartners för ett formellt startskott och ”en första gjutning”. Som en symbolisk handling gjöt man in ett skrin, som bland annat innehöll en dagstidning och ett usb-minne med ritningar, i en av bottenplattorna.

-Öckerö kommun har, enligt flera undersökningar, lyckats skapa en god äldrevård och det känns mycket roligt att vi nu tar ytterligare ett steg i rätt riktning genom att vi förverkligar våra planer om ett nytt välbehövligt äldreboende, sa Socialnämndens ordförande Kent Lagrell (M) i sitt tal.

Nya Solhöjden blir ett toppmodernt äldreboende där det skapas lägenheter samt gemensamhetsytor i en miljö med upplevelser för alla sinnen. Tornstaden ansvarar för utveckling och byggnation, samt förvaltning av fastigheten. Kommunen ska hyra lokalerna och driva verksamheten som beräknas starta vid årsskiftet 2019/2020.

Huset byggs i tre våningar och förutom 48 lägenheter för boende kommer det att finnas gemensamhetsytor och en stor balkong med utsikt över en ”Sinnenas trädgård”. I entréplan finns en stor samlingslokal och en rehabavdelning med gym och bad/relax. I delar av de övriga planen inryms även kontor och personalrum. Innergården med sin trädgård , samt en uteplats med utsikt över Västerhavet ska tillsammans bidra till att skapa en inspirerande miljö för de som bor och arbetar här.

För mer information:

Martin Petersson, fastighetschef Fastighets AB Tornstaden