FN:s flyktingorgan UNHCR för Ukraina

Tornstaden stödjer befolkningen i Ukraina genom bidrag till UNHCR

För att stötta det akuta behovet av hjälp till människor i nöd i Ukraina har Tornstadenkoncernen lämnat ett bidrag på en miljon kronor till FN:s flyktingorgan UNHCR. Vårt bidrag kommer dessutom att fördubblas tack vare Akelius Foundation som matchar varje gåva som ges till UNHCR, the UN Refugee Agency och UNICEF under mars månad.

Enligt UNHCR har cirka två miljoner människor hittills tvingats på flykt från Ukraina och miljontals människor är fast inne i landet, många av dessa befinner sig i livsfara. UNHCR leder och koordinerar arbetet med att ge människor på flykt skydd, nödhjälp och tak över huvudet. De samarbetar med andra FN-organ och hundratals lokala hjälporganisationer och grupper.

Det är en stor humanitär katastrof som pågår i Ukraina och det är därför viktigt att vi ger vårt stöd till människorna i den svåra situation som nu råder, samt att vi sluter upp kring kampen för frihet och demokrati”, säger Jan Edlund koncernchef på Tornstaden.