Visionsbild från Umami Park Etapp 2

Tornstaden bygger hyresrätter för Wallenstam i Sundbyberg

Efter ett samarbete med ett P-husprojekt i Hallonbergen, har Tornstaden fått förtroendet att även bygga 147 av de hyresrätter som Wallenstam ska bygga i området. Umami Park är ett nytt bostadsområde som nu växer fram i Sundbyberg. Byggnationen har precis startat och beräknad inflyttning blir fjärde kvartalet 2020.

Det nya bostadsområdet Umami Park som har börjat ta form i Hallonbergen, Sundbyberg kommer totalt att innehålla ca 800 nya bostäder fördelade på fem olika etapper. Här skapas en miljö med caféer, restauranger, gym, butiker, kontor, torg, promenadstråk och bostadshus med varierande arkitektur.

Tornstaden har fått förtroendet att ansvara för totalentreprenaden av den andra etappen som nu börjar byggas. Den består av tre byggnader innehållande 147 hyresrätter.

Ett av husen byggs delvis ovanpå det P-hus som Tornstaden har byggt. De tre husen kommer att ha tre olika koncept – koppar, silver och guld. Dekorativa balkongräcken och tegelfasader får färger som följer de olika koncepten. Mellan husen skapas även en trivsam innergård.

Beräknad inflyttning blir under kvartal 4 2020.

Att vi erbjuder Tornstaden ett nytt projekt ser jag som ett kvitto på att vi delar syn på god kvalité, hållbarhet, kostnads-effektivitet och hur man jobbar i samverkan”, säger Magnus Eklund, Avdelningschef Produktion på Wallenstam

”Vi har ett väl upparbetat samarbete med Wallenstam, vilket nu resulterat i att vi fått förtroendet att ansvara för totalentreprenaden av de bostäder som ska byggas i Umami Park Etapp 2. Samverkan innebär att vi är med redan i ett tidigt skede i processen och det skapar mycket goda förutsättningar för ett lyckat resultat”, säger Erik Olofsson som är vd på Byggnads AB Tornstaden.

Erik Olofsson, VD Byggnads AB Tornstaden

erik.olofsson@tornstaden.se, 031-350 15 49