Harmoni för både hästar och människor

Arbete på ranchen i kombination med lugnet och harmonin från fjällen. Det är Trumvallens Fjällridnings affärsidé. Och hur enkelt det än må låta så fungerar det! Här trivs både hästar och människor. Det är inte minst Hanna Högberg, delägare, och hennes egen häst goda exempel på.

Första gången Hanna Högberg besökte Trumvallens fjällridning som gäst för åtta år sedan imponerades hon av ranchens hästar.
– Jag minns att jag tänkte ”Hur kan de vara så lugna och harmoniska? Så är inte min häst!”, berättar Hanna.

Det var inte bara hästarna som gjorde intryck den där första sommaren. Miljön och människorna talade till Hanna och när Johan Persson, som då var ensam ägare, föreslog att Hanna skulle komma tillbaka och jobba nästa sommar så gjorde hon det. Hanna hjälpte till både på ranchen och med ridturer på fjället, i gengäld fick hon mat, husrum och hjälp med träningen av sin egen häst.
– När jag kom tillbaka och tillbringade en längre tid här insåg jag att det var det här jag alltid hade sökt. Det var här jag trivdes. Jag insåg att min häst såklart inte hade varit lugn eftersom jag själv inte varit det, berättar Hanna.

Hanna hade alltid bott i Göteborg och även om hon trivdes så sökte hon hela tiden efter en känsla av tillhörighet och frihet, utan att hittat den.
– I stan lever man i en ständig puls som gör det svårt att landa. Det gjorde att jag inte kunde känna efter och lyssna till mina egna signaler. När jag är här är jag mycket mer närvarande, säger Hanna.

Hanna Högberg och Johan Persson på Trumvallens fjällridning. Foto: Robert Henriksson / Torsta

Ny chans för problemhästar

Lugnet och närvaron är något som även hästarna känner av. Idag finns det femton hästar på ranchen och flera av dem har haft problem i sina tidigare hem. Några har varit ohanterbara, andra nervösa, rädda eller högintensiva.
– Problemhästarna måste få landa i minst ett år innan vi tar in dem i verksamheten. Och självklart passar inte alla hästar som verksamhetshästar, men alla kan utvecklas. Det är häftigt att se. Hästar som står och gör otyg när de kommer börjar successivt finna harmoni, säger Hanna.

Hon menar att problemhästarna behöver bygga upp förtroende för olika typer av människor och att arbete, lösdrift, flock och en tydlig ledare är fyra nycklar för att lyckas.
– Många av hästar som kommer kan inte prata hästspråk, vilket också gör det svårt för dem att förstå människospråk. De behöver få vara häst och ha flocken runt sig. Då kan de bli trygga och så småningom också bättre på att kommunicera med oss människor, säger Hanna.

Foto: Robert Henriksson  / Torsta

Sommaräventyr blev nystart

Första sommaren som Hanna jobbade på ranchen var 2013 – det var ett sommaräventyr som utvecklades till kärlek, flytt, delägarskap och ett nytt liv.

– Johan och jag trivdes i varandras sällskap och samtidigt fastnade jag för de goda, gedigna och äkta människorna som bodde i bygden. Här hjälps man åt och tar hand om varandra. Så i september samma år åkte jag tillbaka till Göteborg, sa upp mig, packade ihop mina grejer och flyttade till Trumvallen. Nu är det sju år sedan, berättar Hanna.

Förutom ridning på fjället erbjuds besökarna på Trumvallen allt från boende på fäbod, grillning över lägereld och spa med bastu och badtunna till möjligheten att få testa på att fösa kor i dalgången. Den röda tråden är att alla aktiviteter är skapade utifrån möjligheterna som finns på platsen.
– I Sverige finns andra rancher och fjällridningsturer, men inte i kombination, säger Johan Persson.

Foto: Robert Henriksson / Torsta

Drömmen som fortsätter att utvecklas

Johan är uppvuxen i Vemdalen och efter att som ung ha rest och lärt sig mer om hästkulturen och ranchlivet utomlands startade han Trumvallens Fjällridning 1993.
– Jag insåg att det var det här jag ville göra så jag använde mig av de förutsättningar jag hade då – fjäll, hästar, westernsadlar och en dröm. Sedan dess har vi fått fler besökare för varje år vilket gjort att verksamheten hela tiden har utvecklats.

Förra sommaren, 2019, besökte hundratals gäster Trumvallens Fjällridning för att njuta av fjället, hästarna och lugnet.
– Nu lever vi drömmen! Vi är stolta över våra hästar och vår amerikanska ranch med härjedalsk touch, avslutar Hanna och Johan.

Text: Viktoria Lindqvist, LRF Jämtland

Artikeln är framtagen i ett samarbete mellan Grönt Center i Ås, LRF Jämtland och Torsta AB som en del i att lyfta goda exempel från de gröna näringarna i regionen.

• Livsstil

• Härjedalen