Länsmansgårdens lantbruk vill visa var maten kommer ifrån

Med hjälp av modern teknik satsar Maria och Roger Altbäck på att bedriva ett lantbruk som är hållbart för både djur och människor. Nu fortsätter de att utveckla Länsmansgårdens lantbruk utanför Brunflo i Jämtland. Den senaste satsningen är en gårdsbutik och genom den vill paret låta konsumenter komma närmare matproduktion.

Länsmansgårdens lantbruk i Ede utanför Brunflo har de senaste åren genomgått stora förändringar. Från att vara en traditionell mjölkgård i behov av viss upprustning har en investering i en ny högteknologisk ladugård på många sätt gjort vardagen med de drygt 120 mjölkkorna enklare.

Modern teknik underlättar vardagen på Länsmasgården. Foto: Robert Henriksson / Torsta AB

– Vi började skissa på en helt ny ladugård med plats för två robotar. Efter två års planering och ytterligare ett och ett halvt år av byggnation stod ladugården klar och djuren kunde flytta in i december 2017, berättar Roger.
Den nya ladugården är stor och ljus och har automatisk utfordring. Med hjälp av kameror och appar får paret hjälp i vardagsarbetet, och kan snabbt upptäcka om något inte är som det ska. På morgonen tittar de till korna via datorn hemifrån och förbereder inför ladugårdspasset. En robot larmar om något är fel och ibland behöver de inte ens gå utanför dörren för att kunna lösa problemet.
– Mjölkkorna är som elitidrottare, de är känsliga för upp- och nergångar och behöver noga uträknad foderstat vilket vi med teknikens hjälp enklare kan anpassa, säger Maria.

Gårdsbutik ska få konsumenten närmare

Från gårdsbutiken får besökaren en inblick i ladugården. Foto: Robert Henriksson / Torsta AB

Nu fortsätter satsningen på gården och i december öppnade de en gårdsbutik. Med entré på ladugårdens kortsida kommer kunderna in i en ljus butikslokal med koskinn på väggen och hyllor fyllda med lokala produkter. Genom en korridor kommer man till ett rum med stora fönster som vätter rätt in mot mjölkkorna. Där kan man stå och följa arbetet inne i ladugården.
– Idén med butiken är att få konsumenten att komma närmare jordbruket, säger Maria. Vi vill kunna visa människor var maten kommer ifrån.
Gårdsbutiken premiäröppnade i samband med ett lokalt julevenemang med länets matproducenter och både Maria och Roger var på plats för att presentera verksamheten och gården för nyfikna besökare.
– På 80-talet hade var och varannan person en mor- eller farförälder som höll på med jordbruk. Så ser det inte ut längre, säger Maria och lyfter vikten av närhet till producenter för att skapa förståelse för var maten kommer ifrån.
– Under öppningen såg jag hur en liten flicka vände sig till sin mamma och sa: ”…det här är ju inte djurplågeri”, fortsätter Roger. Korna måste må bra för att kunna producera och vi tar hand om våra djur så som andra tar hand om sin hund eller katt. Det är därför väldigt viktigt för oss att kunna visa att de allra flesta har välskötta djur som mår bra.

Vill inspirera andra att våga satsa

Foto: Robert Henriksson / Torsta AB

Mjölken är fortfarande gårdens huvudsakliga inkomstkälla men genom gårdsbutiken kan de nu även erbjuda mjölk direkt till kund från en mjölkautomat samt köttlådor, ägg, skinn och smör och yoghurt som Rogers mamma, Sonia Altbäck, producerar i det egna mejeriet. Butiken har öppet ungefär en dag i veckan men från automaten kan kunderna tanka mjölk när det passar dem och betala med kort direkt i maskinen. Förutom egna produkter erbjuder de även plats för andra lokala producenter att sälja sina varor. Intresset för både den nyrenoverade ladugården och gårdsbutiken har varit stor och de har redan en trogen kundkrets med återkommande stammisar.
– Det är jättekul med all positiv respons och vi hoppas att vi kan inspirera andra att våga satsa. Vågar vi så varför skulle inte även du kunna göra det, säger Maria som tillsammans med Roger har som mål att bli ett av Jämtlands bästa lantbruk, och driva det på ett sätt som både människor och djur mår bra av.
– Vi driver det här företaget för att det är roligt. Vi är våra egna chefer och har förmånen att arbeta med djur, växtodling och maskiner. Det finns många bitar i samma kaka och ingen dag är den andra lik, säger Roger.

Text: Viktoria Lindqvist / LRF

Foto: Robert Henriksson / Torsta

Artikeln är framtagen i ett samarbete mellan Grönt Center i Ås, LRF Jämtland och Torsta AB som en del i att lyfta goda exempel från de gröna näringarna i regionen.

• Naturfrågor

• Stockholm

Torsta är ett kunskapscentrum för de gröna näringarna. Här finns utbildningar och kurser för

Presskontakt Torsta