Alla mediekanaler på en och samma plats eller en berättelse om Elwira

Elwira Kotowska, med ursprung från Warszawa har som mål att bli marknadsledande med en söktjänst för köpare av media och reklam och ett socialt nätverksforum för egna företagare och medierådgivare. Hon är medveten om att hon tar en chans, men samtidigt är det som om all hennes erfarenhet springer mot denna nollpunkt varifrån all utveckling hädanefter kommer att utgå.

Tio år bakåt i tiden finner vi Elwira utanför Kramfors. Hon är designer och gör sina egna kläder under märket Galatea Design. Kläderna har en internationell och feminin touch och snart märker hon hur viktigt det är att sammanföra produkter och köpare på den största marknadsplats hon känner till, nämligen internet. Kort därefter är den första hemsidan färdig för marknadsföring. Entusiastisk och ivrig försöker hon övertyga småföretagare i bygden som ingår i hennes nätverk om vikten av marknadsföring på internet. Responsen är föga.

-          Jag såg tydligt hur många små företagare undvek att marknadsföra sig eftersom de ansåg att det tog för mycket tid och kostade dem för mycket pengar. Jag såg att småföretagare generellt är dåliga på att marknadsföra sina produkter, eller hitta vägar till reklam- och mediasäljare som kan hjälpa med marknadsföringen, berättar Elwira. Det hände till och med att Elwira fick jobba i deras montrar på olika mässor där hon fick stå och saluföra deras produkter.

Några år senare, arbetar Elwira på Eniro kontor i Sundsvall. Dagarna består av samtal med en mängd företagare. Trenden är tydlig - så gott som samtliga kunder klagar över att de ideligen blir uppringda av olika försäljare som lanserar just deras marknadsföringsverktyg som det allena saliggörande. Den här irritationen gnager i Elwira.

-          Jag förstår dem och håller med dem för de har ju rätt i sin ilska.  Som småföretagare vet jag att det inte finns enbart ett media för marknadsföring och inte heller endast en enda leverantör, det finns en uppsjö, säger Elwira som börjar inse att det kunde vara en god idé att skapa ett forum och söktjänst som erbjuder möjlighet till nätverkande och kontaktskapande på ett mer organiserat sätt.

Under 2006-2008 när internetförsäljningen fullkomligt exploderade i Sverige var Elwira bosatt i Kalmar och jobbade med att sälja marknadsföring på Internet för två olika mediaföretag . Hon hjälpte även en del polska företag som ville marknadsföra sig mot Sverige.  Det kändes skönt att medverka till att skapa de där kontakterna och tiden då hon jobbade i Kalmar med att sälja marknadsföring på sökmotorerna var lärorik och givande.

-          Det finns en del aktörer som kapar åt sig en liten del av kakan, men jag upplever tydligt hur alla kämpar mot varandra i stället för att gå samman på en och samma sajt och dra åt samma håll.  Kan man inte sluta kriga om kunden och låta denna på ett värdigt sätt kunna presentera sig själv, resonerar Elwira när hon beslutar sig för att göra ett rejält försök att bidra till att skapa den möjligheten.

I Halmstad där Elwira jobbade på en internetportal som inriktade sig mot byggbranschen började hennes affärsidé att växa. Det började med att hon kastar ned några rader för att presentera sin idé. De initiala reaktionerna blir tyvärr misstro i de gängse starta-eget kanalerna som samhällets offentliga aktörer erbjuder.

-          De förstod inte vad det gick ut på: .  "Men Elwira, du är så himla komplicerad, kan du inte driva ett café eller starta ett bageri" var den spontana reaktionen från en del av aktörer inom eget företagande

Här hade det kanske varit klädsamt att ge upp, men Elwira lät sig inte nedslås. Hon tog mod till sig och ringde upp Science Park som sitter samman med näringslivet i Halmstad, i ett så kallat kluster. För första gången på mycket länge kände Elwira att det fanns entusiastiska människor som lyssnade.  Det gav blodad tand.  Även ALMI i Halmstad stödde hennes beslut att våga ta steget. Elwira gick ut på nätet för att finna någon som kunde hjälpa henne med det praktiska.

-          Jag gick ut med en specifikationsbeskrivning till sex, sju företag som arbetar med utveckling av webbplattformar. Jag googlade och sökte i veckor . Medan jag satt klistrad vid Google insåg jag mer och mer vikten av en söktjänst som kan på ett mera effektiv sätt exponera företag som jobbar med media och reklam.  Så vill jag att vi ska ha det på vår sajt. Ett mail in och en handfull seriösa träffar. Du kommer att hitta leverantörer för allt från visitkort, pressmeddelanden, hemsidesproduktion till broschyrer och reklamblad. Du kommer att kunna söka företag som jobbar nära dig eller företag som med sina tjänster/produkter kan hjälpa dig att hitta den relevanta målgruppen. Det kallar jag matchmaking, säger hon med ett brett leende.

Elwira är, sedan sitt eget företagande både i Sverige och i Polen, medveten om behovet att synas.

-          Alla vet att marknadsföring är viktigt men vi ska kunna ha verktyg att hitta lösningar på ett snabbt och effektivt sätt till bästa pris och kvalité! Och det är det som totalmarketing.se kan ge både företagare och deras rådgivare.

Totalmarketing.se kommer även att driva ett öppet forum, där media- och reklamköpare kan berätta om sina erfarenheter inom marknadsföringssatsningar. Där kan de även tipsa om bra leverantörer och varna för dem som är mindre bra. Under första 12 veckorna kommer totalmarketing.se att ha en tävling där skrivande medlemmar, varje vecka, kan vinna en resa som tack för bidraget.

Elwira Kotowska,  070-324 79 49

info@totalmarketing.se, www.totalmarketing.se

• hitta medialeverantörer
  • hitta reklam