”Elektronisk krage” ger hjälp åt synskadade

Toyota utvecklar en ny produkt som ska hjälpa synskadade att uppfatta sin omgivning. Den ser ut som en krage som bärs runt halsen, men bygger på en avancerad teknik med inbyggda kameror och bildigenkänning.

Projektet, kallat BLAID, är tänkt att underlätta vardagen för personer med synnedsättning, så de till exempel kan upptäcka hinder, gå i rätt riktning eller hitta knappar och dörrar.

Den elektroniska kragen kompletterar andra hjälpmedel för synskadade, såsom hundar, käppar och GPS-utrustning. Den ska göra det lättare att hitta framför allt inomhus i t ex kontorsbyggnader och shoppingcentra genom att identifiera vardagliga företeelser som hissar, trappor, dörrar och toaletter.

Kragen registrerar föremålen via de inbyggda kamerorna och tolkar den med hjälp av bland annat bildigenkänning. Informationen omvandlas till ljud och vibrationer som kan vägleda den synskadade. Användaren kan också kommunicera med hjälpmedlet med både talade kommandon och knapp­tryckningar.

Toyota tar hjälp av sin personal i utvecklingen av BLAID. De kan bidra med filmer och annan infor­mation om till exempel hur skyltar och dörrar ser ut, och som BLAID-projektet sedan kan ha som kunskapsbas och källa när hjälpmedlet lärs upp och fylls med innehåll.

Med information om BLAID finns på https://youtu.be/sNoPV0epfHA och om Toyotas arbete med att utveckla nya produkter och tjänster på TheToyotaEffect.com. Där finns även en kort film som beskriver arbetet inom BLAID-projektet.

Högupplösta bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8,6 miljoner hybrider. Toyota har 32 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige hösten 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, varav sju med hybridteknik.