Uppkopplad bil med Toyotas ITS Connect ger säkrare trafik

När bilar kommunicerar med andra bilar och med den omgivande infrastrukturen kan risken för skador och dödsfall i trafiken minskas markant. Toyota har utvecklat säkerhetssystemet ITS Connect, som inom kort kommer att införas på utvalda modeller i Japan.

ITS Connect är en lösning som kommunicerar både fordon-till-fordon och fordon-till-infrastruktur och på så sätt kan ge föraren information som inte bilens egna sensorer kan fånga upp. Framför allt handlar det om att begränsa riskerna i korsningar.

Den uppkopplade bilen både skickar ut och tar emot information till och från sin omgivning. Förutom med andra uppkopplade fordon kan det vara trafiksignaler eller fasta sensorer som känner av om det finns fotgängare i närheten.

Systemet känner t ex av om bilen närmar sig en korsning och varnar föraren om det finns risk för kollision med korsande trafik eller fortgängare eller andra faror som inte uppmärksammats i tid. Det varnar också om föraren närmar sig ett rödljus utan att bromsa.

Fordon som är utrustade med kommunicerande radarsystem kan hålla ett jämnt och säkert avstånd mellan varandra på landsvägar och i t ex kötrafik. Och utryckningsfordon kan i god tid varsla andra bilars system, så att de lättare kan ta sig fram i tät trafik.

ITS Connect utnyttjar den frekvens på 760 MHz som är standard för ITS i Japan.

Systemet demonstreras i den helt nya generationen Prius i Toyotas monter på Tokyo Motor Show 2015.

Högupplösta bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota startade sin första miljökommitté 1962, sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 210 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8 miljoner hybrider. Toyota har 31 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige hösten 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik.

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 8 miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761