Vårdagjämning för Toyota: 50 000 sålda hybrider i Sverige

Försäljningen av Toyotas hybridmodeller fortsätter att öka år från år. Den 20 mars i år – på vårdagjämningen – såldes Toyotas 50 000:e hybridbil i Sverige sedan starten år 2000. Fortfarande är Toyota störst på den svenska bilmarknaden för hybrider och laddhybrider. Drygt 40 procent av de hybridbilar som registrerades under årets två första månader var Toyota-modeller.

Den allra första hybridmodellen i Sverige var Toyota Prius, som kom år 2000. I dag säljer Toyota åtta hybridmodeller på den svenska marknaden. Den enskilt populäraste är Auris, som svarade för en tredjedel av den sammanlagda hybridförsäljningen i Sverige under januari och februari i år. Det är också den modell som har den största andelen hybrider av den totala försäljningen: Redan under 2016 var sju av tio svensksålda Auris hybrider. På andra plats kommer kompaktmodellen Yaris, där hälften av alla som såldes i fjol i Sverige var hybrider.

Hybridförsäljningen har ökat år från år i stadig takt. Den första milstolpen, 10 000 hybrider i Sverige, nådde Toyota 2009, efter nio år. Fyra år senare, 2013, passerades 20 000-strecket. Från 40 000 till 50 000 svensksålda Toyota-hybrider tog det bara nio månader.

Trots att det har kommit allt fler hybridmodeller från andra tillverkare – det säljs i dag 39 hybrid- och laddhybridbilar i Sverige – behåller Toyota sin dominerade ställning på den svenska hybrid­marknad­en. Enligt Bil Swedens statistik såldes 4 248 hybrider och laddhybrider under årets två första månader. Av dem var 1 714 (40,3 procent) Toyota-modeller.

Förutom de 50 000 sålda Toyota-hybriderna har företagets lyxbilsdivision Lexus dessutom sålt ca 9 500 hybrid­bilar i Sverige. 98 % av alla Lexus-bilar som säljs på den svenska marknaden är hybrider och den mest sålda modellen är SUV:en Lexus RX.

Toyota räknar med att de av företagets hybridmodeller som har sålts i Sverige till och med 2016, har bidragit till en minskning av koldioxidutsläppen med omkring 47 000 ton, jämfört med om bilarna hade varit motsvarande konventionellt bensindrivna modeller. På samma sätt har nästan 15,7 miljoner liter bensin sparats.

Globalt har Toyota hittills tillverkat över tio miljoner hybridbilar och säljer för närvarande 36 hybrid­modeller i ett 80-tal länder och regioner runt om i världen. I Sverige säljs åtta Toyota-modeller och åtta Lexus-modeller med hybriddrift.

• hybrid

Toyota sålde 10,21 miljoner bilar 2016 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 220 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota & Lexus tillverkat över 10 miljoner och har 36 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu kommit till Sverige. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, alla med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Följ Lexus

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/76799