Svensk möbeldesign tar plats i Milano!

Milanos iSaloni Internazionale del Mobile är ohotad som världens viktigaste möbelmässa. När årets upplaga inleds den 9 april är det med en stark svensk representation. Bland annat gör Lammhult comeback efter två års frånvaro.

Milanomässan är årets givna höjdpunkt för den internationella möbelvärlden och drygt 2 500 utställare står redo i huvudstaden för internationell design.

2013 gör ett av Sveriges mest kända möbelföretag - Lammhult – comeback på själva möbelmässan. Till årets upplaga återkommer även kontorsmöbelutställningen SaloneUfficio vilket innebär att SA Möbler finns på plats på Milano-scenen.
2013 är det därmed följande nio svenska företag som kan ses i möbelhallarna på iSaloni; Blå Station, Bolon, Johanson Design, Karl Andersson & Söner, Kasthall, Lammhults, OFFECCT, SA Möbler samt Swedese. (TMF presenterar de nio företagen via kampanjen Sweden Now  samt en webbportal – www.tmf.se/meettheswedes - på engelska).

I vanlig ordning lockar SaloneSatellite – den kreativa mässdelen, anpassad för unga designers – och även i belysningsdelen Euroluce är det svenskt; genom bl.a.Wästberg, Örsjö Belysning och Zero

För den svenska möbelbranschen är Milanomässan och den internationella kontexten väldigt viktig – inte minst eftersom två tredjedelar av den svenska möbelproduktionen går på export.

- TMF har arbetat långsiktig med att få bra platser för de svenska företagen på iSaloni. Det är glädjande att; vi har en bra svensk representation, företagen har fått bra placeringar på mässan samt att antalet svenska utställare ökar. Milano-mässan har blivit en oerhört viktig plats att synas på för att stärka sitt varumärke, säger Cecilia Ask Engström, chef för branschutveckling och ansvarig för möbler hos TMF

- Även utanför mässan, på utställningar runt om i Milano, så har vi i år en stark svensk närvaro.

Milano och iSaloni har blivit så mycket mer än bara ett mässområde och visar inga tendenser att sluta växa. Runtom i miljonstaden pågår parallella evenemang med utställningar i butiker, showrooms och gallerier, och såväl svenska journalister, inredare, formgivare, inköpare och arkitekter finns på plats.

Under temat ”Swedish Design Goes Milan” samlas även delar av den svenska designbranschen för att visa upp sig i Superstudio. VisitSweden och Möbelriket har tagit initiativ till satsningen där ett tjugotal företag och intressenter medverkar tillsammans med Business Sweden, Svensk Form och Svenska institutet. Syftet är att marknadsföra svenska designprodukter och stärka Sveriges varumärke. Även designskolor medverkar, och en av utställarna – med egen monter - är möbelutbildningen LiU-Malmsten med 16 alumner, åtta innevarande studenter samt fyra lärare.

Milanomässan i siffror:
9 – antalet utställande designföretag på möbeldelen
2 700 – antalet utställande företag (inkl. 700 på SaloneSatellite)
300 000 – antalet besökare som väntas
530 000 kvadratmeter – totala mässytan

- ”Meet the Swedes” – läs mer om deltagande företag – www.tmf.se/meettheswedes
- Läs mer om Milano-mässan; www.cosmit.it

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Ask Engström, chef Branschutveckling samt möbelansvarig på TMF,
Tfn: 08-762 72 06, mbl 070-381 72 06 E-post: cecilia.ask.engstrom@tmf.se