Umeå-snickare på väg mot SM-titel

Den 27-29 september möts Sveriges bästa unga möbelsnickare i finalen av Yrkes-SM i möbelsnickeri. Finalen äger rum på Carl Malmsteen Furniture Studies i Stockholm och vinnaren får representera Sverige i Yrkes-VM i Leipzig 2013. Emil Granberg från Umeå är en av de hungriga finalisterna.

Efter ett antal deltävlingar stod det klart att 21-årige Emil Granberg från Umeå är en av dem som har chans att kamma hem SM-titeln i möbelsnickeri. Emil jobbar idag på SSC Öhns snickeri och dessutom pluggar han till brandman på distans samt tränar aktivt både fotboll och innebandy. Utöver detta har han på sistone renoverat hela sin lägenhet. – Jag har byggt köket själv, från stomme till lucka. Jag har även byggt om vardagsrummet så nu kvarstår bara renovering av badrummet.

Intresset för snickeri ligger i familjen. Emils pappa är möbelsnickare och Emil själv har alltid gillat träslöjd. Steget till träteknisk utbildning på gymnasiet var alltså inte särskilt långt. – Jag gillar den kreativa aspekten i möbelsnickeri. Att göra en ritning precis som man vill ha det och sedan påbörja tillverkningen. Vad som förväntas i SM-finalen har jag ingen aning om, och jag tror att alla finalisterna är rätt duktiga. Men eftersom jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna går jag naturligtvis in för att vinna. Uppgiften de tävlande ställs inför under Yrkes-SM-finalen är komplicerad och kräver både ett gediget yrkeskunnande samt stresstålighet. De tävlande har tre dagar på sig att tillverka en möbel, vilken slags vet de inte på förhand. Henrik Smedmark, utbildningsansvarig på Trä- och Möbelföretagen (TMF), som arrangerar Yrkes-SM, ser fram emot en spännande final. – Det är ett ganska jämnt startfält i år och samtliga deltagare är väldigt kvalificerade. Det är glädjande att se att vi har en geografisk spridning på deltagarna från Umeå i norr till Helsingborg i söder. Att flera av de tävlande dessutom har jobb vid så ung ålder visar på att trä- och möbelindustrin är en bransch med stora möjligheter, och att ambitiösa ungdomar faktiskt får jobb genom sina yrkesutbildningar. Emil har nyligen skaffat F-skattsedel. Tanken är att han ska jobba på konsultbasis åt sin pappa. – Jag ska försöka kombinera jobbet som brandman med specialsnickeri vid sidan om.

Klara för SM-final är även:
John Lundin, Uppsala Johan Svensson, Helsingborg Erik Lindberg, Falköping

För mer information:
Emil Granberg, 076-803 56 96
Henrik Smedmark, 08-762 72 61, 0709-54 06 55, henrik.smedmark@tmf.se

Yrkes-SM webbplats: www.sm-mobelsnickeri.se

• rekryteringsbehov
  • möbelindustri
  • möbeltillverkning
  • carl malmsten

• Norrbotten

Trä- och Möbelföretagen – TMF – är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag inom den träförädlande industrin. TMF:s uppgift är att stärka medlemsföretagens konkurrenskraft och verka för tillväxt. I samverkan med fmedlemmarna arbetar TMF med näringspolitik, branschutvecklingsfrågor samt arbetsgivarefrågor. TMF företräder ca 750 medlemsföretag med sammanlagt 30 000 anställda. Bland medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt träkomponenter. Hela trä- och möbelindustrin omsätter 70 miljarder kronor. www.tmf.se.