Fotograf: Magnus Selander

Årets jultrender pekar mot second hand – Färg kontra halm i årets julgranar enligt Stefan ´Trendstefan´ Nilsson

Konsumtionstrenderna, med julhandeln i spetsen, pekar mot second hand både stil- och köpmässigt. Något som även en Sifo-undersökning beställd av Tradera och Avfall Sverige kan bekräfta. 36 procent av de svarande menar att de känner en olust inför att konsumera nyproducerade varor och en tredjedel av svenskarna handlar mindre nytt idag än för tre år sedan.

Enligt Stefan ”Trendstefan” Nilsson syns tydliga skiftningar kring jul i år. Han menar att man börjar experimentera med julen och frångår det traditionella och enbart familjära. Ett exempel är att många väljer att dekorera granen utifrån trender. De två trender som Stefan lyfter fram för julen 2018 är den skandinaviska julen med halm och den färgkoordinerade julen.

– De mest unika och trendiga dekorationerna till granen hittar man second hand, vilket också går hand i hand med hur våra konsumtionstrender pekar. Det är hett att konsumera grönt, unikt och personligt, menar Stefan Nilsson, trendexpert.

Sedan mätningarna av köpcentrumbranschen inleddes i slutet av 1980-talet har sällanköpsvaruhandeln (varor som inredning, kläder och elektronik) varit motorn som bidragit till kontinuerlig tillväxt. För första gången uppvisar sällanköpsvaruhandeln nu negativa tillväxttal, enligt HUI.

– Den miljöpåverkan som vår konsumtion ger upphov till uppmärksammas allt mer, men en sida som fortfarande är ganska osynlig för konsumenterna är det avfall som uppstår vid tillverkningen av produkter. Detta gör det svårt för konsumenten att förstå vilken miljöpåverkan produkten i sin helhet har. Vi behöver öka livslängden på våra prylar för att minska avfallsfotavtrycket, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige.

Enligt Sifo-undersökningen säger var femte svensk att de handlar fler begagnade varor idag än för två år sedan.

– Jag är övertygad om att vi står inför ett stort skifte i synen på konsumtionen. Vi är trötta på massproduktion från Kina, känner oss mätta och nästan illamående när vi tänker på hur ohållbar vår konsumtion är och alltfler börjar därför se över sina inköp, säger Sofia.

Och på Tradera syns detta tydligt. På bara ett år har försäljningen på Tradera ökat från 1,55 miljarder kronor 2016 till 1,7 miljarder kronor 2017. Tradera räknar med samma tillväxt även 2018.

– Jag tror att utvecklingen speglar en tydlig trend i svenskarnas konsumtionsmönster - vi börjar alltmer tänka “Behöver jag verkligen köpa nytt, kanske det finns ett begagnat alternativ?” oavsett om det handlar om kläder, inredning, julpynt eller julklappar, fortsätter Sofia.

Stefan om den skandinaviska trenden:
Aldrig förr har den skandinaviska livsstilen varit så het som nu. Begrepp som Hygge och Lagom flyger världen över och allt handlar om det avskalade, lugna och rofyllda skandinaviska. Halmarbeten är en klassisk svensk tradition och man kan arbeta med halm i granen på flera sätt. Man kan ta sina gamla halmhängen och spraya dem eller leka med andra halmgrejer som t.ex. halmhattar.

Stefan om den färgkoordinerade granen:
Trenderna flyttar in i julen och på de internationella mässorna ser jag hur just färgerna blir tydligare och tydligare. Ett år kan det vara mycket grönt, eller mycket koppar. Trenderna blir ett sätt för oss att uppdatera julen. Att få komma hem till varandra och se "åh, har ni också gjort en rosa jul". Kanske får vi se en ny kategori tjänster framöver på samma sätt som vi har bröllopskoordinatorer eller bokhyllestylister - dvs julgransstylister.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo, ett svenskt företag som utför marknadsundersökning, medie- och opinionsundersökningar. Undersökningen består av 1000 intervjuer genomfört med män och kvinnor som är 18 år och äldre.

Om Avfall Sverige
Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.

Tradera.com är en av Nordens största marknadsplatser med fler än 16 miljoner besök i månaden. Med ett brett utbud av begagnat och nytt finns ca 2 miljoner saker till salu. Alltifrån ifrån barnkläder, heminredning och hemelektronik till samlarsaker och trädgård.