Alexander Bards bortglömda bilder på Tradera

Under 90-talet följde fotografen Carl-Johan Paulin Army of Lovers resa från nykomlingar till extravaganta superstjärnor. Han fotade mängder av skivomslag, tidningsomslag och promotionbilder för bandet. Sedan glömdes bilderna bort, tills idag då de åter sett dagens ljus och nu auktioneras ut på Tradera.

Army of Lovers med Idol-aktuella Alexander Bard var en frisk fläkt under 90-talet som med sina utflippade outfits och för den tidens väldigt provokativa låtar utmanade etablissemanget. Faktum är att de banade vägen för gay-kulturen och väldigt många andra band i ett just då ganska trångsynt Sverige och Europa. Trots att bandet för många år sedan har splittrats är de än idag väldigt stora i bland annat Ryssland och Tyskland. Deras fanclub (armylovers.net) har fortfarande över 10 000 medlemmar.

Många ungdomar som idag ser Alexander Bard i Idol känner möjligtvis till honom från Bodies Without Organs (BWO) men kanske inte hans tidigare karriär. Fotografen Carl-Johan sitter inne på mängder av anekdoter från Alexander Bards tidigare liv.

-       Det var alltid roligt att jobba med Army of Lovers. Det fanns många starka viljor men vi drog alltid åt samma håll. När man nu ser Alexander i juryn så känner man igen många av de giftiga kommentarerna, säger fotografen Carl-Johan Paulin.

Även om alla videos och fotograferingar på den tiden bara innehöll guldfärg och slott var det långt ifrån ett glamoröst liv.

-       Jag minns när vi skulle åka ner till Skåne till videoinspelningen av Crucified. Vi tog då min Volvo 240. Bilen var så fullastad att Camilla Henemark fick sitta med massor med rekvisita i knät medan Jean-Pierre Barda hängde halvt ut genom fönstret och tjuvrökte. Alexander satt bredvid mig i framsätet, babblade, lusläste travtidningar och Billboardlistor, säger Carl-Johan.

Ett 20-tal bilder från Army of Lovers-tiden, alla ett konstverk i sig och endast i ett exemplar, kommer att auktioneras ut på Tradera.

Länk till auktionerna:

Carl-Johan Paulin, fotograf
carl-johan@paulin.org

Jenny Pedersen, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Vi är en av Sveriges ledande köp- och säljsajter med över 2,5 miljoner registrerade medlemmar och 1,4 miljoner unika besökare i veckan. På Tradera kan du fynda bland närmare en miljon nya varor och andrahandsobjekt, både till fast pris och på auktion.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera