Begagnade leksaker trendar på Tradera i julklappstider

Försäljningen av begagnade leksaker på den cirkulära marknaden är en trend i samband med årets julklappshandel. I en ny Novusundersökning från Tradera svarar dessutom varannan småbarnsförälder att deras barn har för många leksaker, och hela sex av tio tror inte att deras barn skulle bry sig om de fick en julklapp som var begagnad i stället för ny.

Begagnade leksaker är ett plånboks- och klimatsmart alternativ som lockar allt fler småbarnsföräldrar. I november och december har försäljningen av leksaker på Tradera ökat med hela 52 procent jämfört med samma period i fjol. Detta betyder att nästan 2 000 leksaker byter ägare varje dag på Tradera i julhandelstider.

När det kommer till försäljningsvolym är det kategorier som lego, dockskåp, leksaksfigurer, dockor och mjukisdjur som säljs mest.

– Lego är den enskilt största kategorin bland leksaker. Men under året har andra varor ökat ännu mer jämfört med tidigare år. Bland det som trendar just i år finns exempelvis Disney-leksaker men också pussel samt sällskapsspel, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Ny Novusundersökning visar potentialen för begagnade leksaker

Inför årets julhandel undersökte Tradera svenska föräldrars syn på sina barns leksaker (0-12 år). Undersökningen visade bland annat att varannan förälder (50 %) tycker att deras barn redan har för många leksaker. Dessutom svarar 52 procent att de skulle kunna rensa bort så många som 6-19 leksaker utan att deras barn skulle märka något.

– Vad som är mest intressant är att en majoritet föräldrar svarar att deras barn inte skulle bry sig om de fick en begagnad julklapp istället för ny. Denna undersökning är ännu ett bevis på att vi inte behöver köpa nytt hela tiden och att det redan finns så mycket fina saker därute att ta tillvara på, säger Sofia Hagelin.

Topp 5: Största leksakskategorierna på Tradera

1. Lego
  2. Dockskåp
  3. Leksaksfigurer
  4. Dockor
  5. Mjukisdjur

Topp 5: Leksaker som trendar på Tradera
*Försäljningsökning i år jämfört med samma period 2019 (1 nov – 15 dec).

1. Disney +55 %
  2. Pussel +40 %
  3. Sällskapsspel +37 %
  4. Lego +29 %
  5. Dockor +21 %

Även mjukisdjur (15 %), byggklossar (15 %) och dockskåp (12 %) har ökat en hel del. Det som främst ökar inom Disney är leksaker från Disneyfilmen Bilar.

Topp 5: Mest sökta leksaksvarumärken på Tradera

1. Lego
  2. Fisher-Price
  3. Disney
  4. Brio
  5. Alga

Fyra tips: När du köper begagnade leksaker

• Satsa på leksaker i naturmaterial och hög kvalitet, så håller de länge.
  • Leta efter varumärken som du vet håller god kvalitet.
  • Undersök skicket på leksaken noga. Titta på bilder och ställ extra frågor om något är oklart.
  • Undvik plastleksaker som är mjuka och producerade före 2007. Därefter kom nämligen ett förbud inom EU mot ftalater som fanns i de gamla och mjuka leksakerna.

Om undersökningen

Undersökningen genomförde av Novus på uppdrag av Tradera. Syftet var bland annat att undersöka vad den svenska allmänheten tycker om begagnade julklappar, vad de själva skulle tycka om att få en begagnad julklapp och hur mycket julklappar man planerar att handla i år. Den 19-25 november 2020 genomfördes 1082 webbintervjuer via Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
070 – 887 76 95,shagelin@paypal.com

Novusundersökning resultat

Hur många leksaker skulle du uppskatta att du kan kunna rensa bort utan att ditt barn skulle märka det?

Färre än 5 leksaker 23 %
6 - 19 leksaker 52 %
20 - 49 leksaker 17 %
Fler än 50 leksaker 5 %
Vet ej 3 %

Vad tycker du om ditt barns mängd av leksaker?

Mitt barn har för många leksaker 50 %
Mitt barn har för få leksaker 4 %
Mitt barn har lagom mängd leksaker 44 %
Vet ej 2 %

I vilken grad tror du att ditt barn skulle bry sig om han/hon får en julklapp som är begagnad och inte ny?

I ganska eller mycket hög grad 12 %
I ganska eller mycket låg grad 62 %
I vargen hög eller låg grad 22 %
Vet inte 4 %

Har du planer på att ge bort något begagnat som julklapp i år?

Ja 14 % 9 % 19 %
Nej inget begagnat 57 % 59 % 54 %
Planerar inte ge bort någon julklapp 11 % 13 % 8 %
Tveksam, vet ej 19 % 19 % 19 %

Hur skulle du reagera om du fick något begagnat i julklapp i år?
Mycket eller ganska positivt 41 % 32 % 51 %
Mycket eller ganska negativt 13 % 16 % 11 %
Varken eller 35 % 43 % 27 %

Kommer du förändra hur du julhandlar på grund av pandemin?
Totalt Man Kvinna 18-49 år 50-79 år
JA 36 % 31 % 42 % 33 % 41 %
Ja, jag kommer handla färre julklappar 32 % 27 % 36 % 28 % 36 %
Ja, jag kommer handla fler julklappar 1 % 1 % 1 % 1 % 1 %
Ja, jag kommer handla mer begagnat 1 % 1 % 2 % 2 % 1 %
Ja, jag kommer ge bort fler välgörenhetsgåvor 2 % 2 % 3 % 2 % 3 %
Nej, hur jag julhandlar kommer inte förändras 44 % 52 % 35 % 48 % 40 %
Tveksam, vet ej 19 % 17 % 22 % 19 % 20 %

Planerar du att köpa fler eller färre julklappar i år jämfört med tidigare år?
Många fler 1 % 1 % 1 %
Lite fler 5 % 5 % 5 %
Oförändrat antal 46 % 52 % 40 %
Lite färre 27 % 23 % 32 %
Många färre 9 % 6 % 12 %
Jag planerar inte att köpa julklappar i år 10 % 10 % 9 %
Vet ej 2 % 3 % 2 %

Ungefär hur mycket pengar kommer du att köpa julklappar för i år?
Ingenting 9 % 10 % 8 %
Upp till 500 kr 6 % 5 % 7 %
501-1000 kr 13 % 12 % 14 %
1001-2000 kr 24 % 25 % 23 %
2001-5000 kr 29 % 29 % 30 %
Mer än 5000 kr 11 % 10 % 12 %
Vet ej 7 % 8 % 6 %

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.