Bildspecial: Modet Lever Vidare

En stor del av Sara Danius garderob auktioneras just nu ut på Tradera till förmån för Sara Danius minnesfond för kvinnliga banbrytare inom kulturområdet. Se detta bildspecial för att läsa mer om ett urval av de ikoniska plagg som nu finns för auktion. Auktionerna pågår fram till 8 mars.

Den ikoniska knytblusen i siden är designad av Sara Danius för Camilla Thulin. Det är Saras eget exemplar som hon premiärbar på Camilla Thulins visning på Stockholm Fashion Week 2018. Ett grafiskt mönster med röda kvinnotecken på svart botten och pärlemorknappar. Till auktionen.

Mörkröda klackskor i mocka från Prada med vågigt formade remmar. Lapp fasttejpad på kartongen, handskriven av Sara Danius med texten: ”Zurich 2018”. De här skorna bar Sara tillsammans med den ikoniska knytblusen med kvinnosymboler på Camilla Thulins visning på Stockholm Fashion Week 2018.
Till auktionen.

Knytblus i siden från Dolce et Gabbana med blommönster i rosa och gröna toner. Den här blusen bar Sara på ELLE-galan 2017. Till auktionen.

Ljusblå knytblus i sidenmix design Anna Holtblad med blommönster i olivgrön, offwhite, midnattsblå och auberginelila. Den här blusen bar Sara Danius när hon introducerade Svetlana Alexievich och hennes Nobelföreläsning den 7 december 2015, på Svenska Akademien i Stockholm. Se ett klipp här. Till auktionen.

Knytblus design Anna Holtblad i grafiskt svartvitt mönster med fjädrar i blå toner. Den här blusen bar Sara när hon medverkade i SVT-programmet Babel 2017. Se ett klipp från det här. Till auktionen.

Kimono design Anna Holtblad i vävt material med grafiskt blommönster i midnattsblått, vitt, svart och grått. Den här kimonon bar Sara i SVT-programmet Babel i mars 2019 när hon berättade om varför hon lämnade Svenska Akademien. Se ett klipp här. Till auktionen.

Knytblus i siden från Dolce et Gabbana med blommönster i ljusrosa och gröna toner på svart botten. Den här blusen bar Sara Danius när hon var på Bob Dylans konsert på Stockholm Waterfront den 1 april 2017. Till auktionen.

Knytblus, design Anna Holtblad, med grafiskt prickigt mönster i blått på vit botten. Den här blusen bar hon på ett av sina allra sista offentliga framträdanden på ett Bindefelt-event i Stockholm i mars 2019. Till auktionen.

Knytblus design Anna Holtblad med blommönster i aqua-toner på vit botten. Den här blusen bar Sara på prisutdelningen när hon blev utsedd till Årets Mappie av M-Magasin i maj 2018. Till auktionen.

De här skorna bar Sara Danius när hon tillkännagav att Bob Dylan blev Nobelpristagare i litteratur 2016. Svarta lackskor från Prada med vita detaljer och guldfärgat spänne och gulddetalj på klack. Etikett handskriven av Sara Danius tejpad på originalkartongen där det står "Svartvit lack "Dylanskorna" Stockholm 2016". Till auktionen.

Läs mer om Modet Lever Vidare i detta pressmeddelande.

Om Sara
Danius minnesfond
Sara Danius minnesfond inrättades av anhöriga i samband med hennes begravning den 8 november 2019. Fondens syfte är att verka för kvinnliga banbrytare inom kulturområdet. Detta kommer att ske främst genom att regelbundet dela ut ett pris. Betoningen kommer att ligga på litteratur och essäistik där Sara var mest verksam, men banbrytare inom andra områden, till exempel humanistiska forskning, journalistik, fotografi, konst, teater, dans och formgivning kan också komma ifråga. Minnesfonden förvaltas av en styrelse under ledning av Saras bokförläggare Daniel Sandström vid Albert Bonniers förlag med representation av Saras familj och verksamma kolleger. Styrelsen kommer att utse mottagare av priset till Sara Danius minne. Belöningens storlek och minnesfondens arbetssätt återstår att fastställa och beror även på mottagna donationer och bidrag.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, presschef, Tradera
070 – 887 76 95,  shagelin@paypal.com

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.