Modet Lever Vidare: Nära 840 000 kronor insamlat till Sara Danius minnesfond

De senaste veckorna har ett stort antal objekt ur Sara Danius privata garderob samt hennes ikoniska Nobelaccessoarer auktionerats ut på den cirkulära marknaden Tradera. Totalt samlade auktionerna in 838 232 kronor, som oavkortat går till Sara Danius Minnesfond. Insamlingen är en del av Traderas cirkulära initiativ Modet Lever Vidare; för att hedra Sara Danius minne och lyfta kvinnliga akademiker.

Sara Danius (1962-2019) lämnade efter sig en otrolig samling kläder, skor och accessoarer - som de senaste veckorna fått nytt liv genom initiativet Modet Lever Vidare. På söndagen den 14 mars avslutades de sista auktionerna på Tradera, som totalt samlade in 838 232 kr, genom 115 auktioner och över 12 000 bud. Pengarna går oavkortat till Sara Danius minnesfond, som startades av hennes familj, till förmån för kvinnliga banbrytare inom essäistik, kritik, humanistisk forskning, journalistik och konstnärliga verksamheter.

– Vi i familjen är överväldigade och vill rikta ett stort tack till alla som budat. Inte bara kommer Saras budskap och minne att leva vidare genom er alla - ni har också gett oss en helt fantastisk grund till Saras stiftelse, säger Isadora Cugler, Sara Danius syster.

Sara Danius stora samling designerplagg och accessoarer visas ännu i den uppmärksammade utställningen Modet Lever VidareSven-Harrys konstmuseum i Stockholm, som pågår till 18 april.

Den ikoniska blusen gick för 63 000 kronor
Den dyraste auktionen blev den ikoniska knytblusen med kvinnosymbolen som Sara Danius designade tillsammans med Camilla Thulin till förmån för föreningen GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime). Efter en intensiv budgivning med 179 bud landade slutpriset på 63 000 kronor.

Näst dyrast blev sidenblusen från Dolce et Gabbana som Sara bar på ELLE-galan 2017, som inbringade 33 500 kronor. Även skorna som hon bar när hon tillkännagav att Nobelpriset i litteratur gick till Bob Dylan år 2016 var eftertraktade och gick till slut för 18 000 kronor.

Örhängen dyrast av Nobelaccessoarerna
Av Nobelaccessoarer var det tillslut örhängena med paljetter och kristaller från Prada som blev dyrast. Efter 201 bud landade slutpriset på 21 700 kr. Dessa örhängen bar Sara Danius på Nobelfesten 2017 till den vita klänningen sydd i sidengazar, med ett mönster av svarta blommor som dekorerats med Swarovskikristaller, designad av Pär Engsheden.

Den svarta aftonväskan i sidenduchess från Gucci var också populär och gick till slut för 20 500 kronor. Väskan bar Sara Danius på Nobelfesten 2018 till sin fantastiska kreation i chockrosa och konjaksfärgad sidentaft, designad av Pär Engsheden. Hon bar den även på Nobelfesten 2017.

Även de ikoniska rosa klackskorna i sammet med metallnitar från Miu Miu ledde till intensivt budkrig. De slutade på 17 100 kronor efter 149 bud.

Ett urval av avslutade auktioner i Modet Lever Vidare:
(inklusive slutpriser)

Auktion Slutpris

Sara Danius ikoniska knytblus 63 000 kr

Dolce et Gabbana blus 33 500 kr

Prada plisserad kjol 21 900 kr

Prada örhängen Nobel 2017 21 700 kr

Gucci svart aftonväska Nobel 2017 + 2018 20 500 kr

Anna Holtblad knytblus sidenmix 20 500 kr

Dylanskorna, Prada klackskor 18 000 kr

Miu Miu klackskor i sammet med nitar 17 100 kr

Pärlbroderad vintageväska 12 800 kr

Silverfärgade stilettklackar från Prada 12 500 kr

Se alla avslutade auktioner listade här.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
Mejl: sofia.hagelin@tradera.com