Ny undersökning inför Overshoot Day: 7 av 10 svenskar överskattar vårt sätt att förbruka förnyelsebara resurser

På lördag infaller Earth Overshoot Day – då jordens årsbudget av förnyelsebara resurser tar slut. I en ny Novusundersökning har Tradera undersökt svenskarnas kunskap om ämnet:
- 2 av 3 upplever att det är svårt att vara en medveten konsument
- 7 av 10 svenskar överskattar vårt sätt att förnyelsebara resurser i förhållande till andra länder
- Endast 1 av 4 svenskar tror att Earth Overshoot Day inträffar i juli/augusti

Earth Overshoot Day är den tidpunkt på året då mänskligheten har använt upp planetens årsbudget av förnyelsebara resurser, baserat på Global Footprint Networks beräkningar. Efter denna dag lever vi över våra tillgångar resten av året. Overshoot Day inträffar lördag den 22 augusti. Tidigare har dagen flyttats i fel riktning och inträffat tidigare för varje år, men effekter av coronapandemin har inneburit att datumet i år inträffar tre veckor senare än 2019.

Global Footprint Network listar även när varje nations individuella Overshoot Day. I början på året beräknades Sveriges dag till den 2 april. Endast åtta av 135 länder gör slut på jordens resurser snabbare än svenskarna, med Luxemburg och Danmark som de enda europeiska länderna före Sverige i listan. Genomsnittssvensken konsumerar fyra gånger så mycket som vår planet långsiktigt klarar av att förse oss med. Den cirkulära marknaden Tradera lät därför genomföra en Novusundersökning för att undersöka svenskarnas kunskaper om Overshoot Day.

Svenskarna underskattar sin resursförbrukning

Undersökningen visade att endast drygt en av tio (11%) känner till att Sverige är ett av de tjugo länder i världen som snabbast förbrukar sina förnyelsebara resurser för året. Dessutom underskattar en majoritet hur tidigt på året Sverige når Overshoot Day. Endast 22 procent av svenskarna tror att Sveriges dag inträffade redan i april eller tidigare.

– Sverige anses ofta vara ett föregångsland i hållbarhetsarbetet och vi är på många sätt ett miljömedvetet folk. Men undersökningen visar att vi trots det underskattar hur snabbt vi gör av med resurser, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

En majoritet tycker det är svårt att konsumera miljömedvetet

Idag står nykonsumtion för dubbelt så stora utsläpp som flyget och produktionen av nya kläder i världen fördubblades mellan 2004 och 2014. Ett sätt för var och en att bidra till att flytta fram datumet för Overshoot Day är att se över sin egen konsumtion av nya varor. Men många tycker att företag i allmänhet kan bli bättre på att informera om miljöpåverkan för sina produkter.

– Så många som två av tre svarande upplever att det är ganska eller mycket svårt att vara en medveten konsument, utifrån tillgänglig information om miljöpåverkan från nya produkter. Här finns rum för förbättring från både politiker och näringsliv. Men, det bästa tipset om man är osäker är – kolla om du kan köpa begagnat istället för att köpa nytt, säger Stefan Öberg.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
070 – 887 76 95, sofia.hagelin@gmail.com

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Tradera. Syftet med undersökningen är att undersöka allmänhetens kännedom kring Overshoot Day. Under perioden 5 – 11 mars 2020 genomfördes 1001 intervjuer. Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa resultat.

Resultat:

Overshoot Day kallas den dagen på året då vi människor har förbrukat naturens årsbudget av förnybara resurser. Efter denna dag lever vi över våra tillgångar. När tror du den globala Overshoot Day 2019 inföll? Någon gång under:

• Januari-Februari 5%
  • Mars-April 19%
  • Maj-Juni 14%
  • Juli-Augusti 27%
  • September-Oktober 15%
  • November-December 1%
  • Vet ej 20%

(Rätt svar = juli)

Sveriges Overshoot Day är den dag då den globala Overshoot-dagen skulle infalla om alla konsumerade som i Sverige. När tror du att Sveriges Overshoot-dag kommer att infalla under 2020?

• Januari-Februari 4%
  • Mars-April 18%
  • Maj-Juni 19%
  • Juli-Augusti 21%
  • September-Oktober 15%
  • November-December 6%
  • Vet ej 17%

(Rätt svar = april)

På vilken plats tror du att Sverige ligger i förhållande till andra länder när det gäller att förbruka sina förnyelsebara resurser för året? (på en lista med 135 länder)
Plats 1 innebär att landet är först med att ha förbrukat sina förnyelsebara resurser för året och plats 135 innebär att landet är sist med att ha förbrukat sina förnyelsebara resurser för året.

• Plats 1–20, 11%
  • Plats 21–40, 18%
  • Plats 41–60, 19%
  • Plats 61–80, 15%
  • Plats 81–100, 12%
  • Plats 101–135, 7%
  • Vet ej 19%

(Rätt svar = Plats 9)

Hur enkelt eller svårt tycker du det är att vara en medveten konsument baserat på den information företag i allmänhet tillhandahåller gällande miljöpåverkan för produkter?

• Mycket svårt 14 %
  • Ganska svårt 51 %
  • Varken eller 16 %
  • Ganska enkelt 12 %
  • Mycket enkelt 1 %

Hur hög eller låg kunskap anser du att du har om miljöpåverkan när det gäller följande varor?

Kläder

• Mycket eller ganska hög 41%
  • Ganska eller mycket låg 26%
  • Varken eller/vet inte 32%

Hemelektronik (mobiltelefoner, datorer, surfplattor)

• Mycket eller ganska hög 41%
  • Ganska eller mycket låg 28%
  • Varken eller/vet inte 31%

Media (Kameror, högtalare, hörlurar)

• Mycket eller ganska hög 31%

• Mycket eller ganska hög 13%
  • Ganska eller mycket låg 46%
  • Varken eller/vet inte 41%

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.