Olympiska facklan är tänd, signerad och till salu

Olympiska facklan är tänd, signerad och till salu

Brinner du för olympiska spelen? Just nu pågår en auktion där årets Pininfarina-designade fackla säljs till förmån för pediatriska barnsjukhuset i Genua. Det senaste budet ligger på 12 650 euro eller drygt 115 000 kronor. Auktionen pågår till måndag kväll. Facklan kommer att överlämnas till köparen av legendariska skidåkerskan Deborah Compagnoni på ett välgörenhetsevenemang i slutet av mars. Dessutom kommer facklan att vara signerad av de sista fem fackelbärarna innan elden tändes, nämligen Alberto Tomba, stafettlaget från Lillehammer (Maurilio del Zolt, Silvio Fauner, Marco Albarello, Giorgio Vanzetta), Piero Gros, Deborah Compagnoni och Stefania Belmondo. Facklan är designad i enlighet med olympiska kommitténs stenhårda krav. Facklan ska klara regn, snö och en vindhastighet på upp till 120 kilometer i timmen. Flamman får aldrig bli högre än tio centimeter och måste brinna i 15 minuter. Facklan är gjord i aluminium. http://cgi.ebay.at/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7220916177#ebayphotohosting