Svenska idrottshjältar skänker signerade saker för välgörenhetsauktion på eBay

Startskottet för välgörenhetsauktionen gick igår kväll, då samtliga föremål visades exklusivt för inbjudna gäster på Restaurant Undici i Stockholm. eBay Sport for Charity är den första sportauktionen någonsin i Sverige av den här skalan, med signerade sportföremål från kända svenska sportprofiler. Auktionen kommer att ligga uppe på eBay.se mellan den 28:e november till den 7:e december. Auktionsintäkterna går oavkortat till välgörenhetsorganisationer, som till exempel World Childhood Foundation, SOS Barnbyar och Barn- och Familjehemmet i Muang Mai (by i nordöstra Phuket, Thailand). - Jag vill kunna hjälpa utsatta barn eftersom det är ett viktigt ändamål. Att vara delaktig i Sport for Charity är ett bra sätt för mig att kunna bidra, säger Henrik Larsson. Sportföremål hetast på onlineauktioner idag Enligt en undersökning som eBay nyligen genomförde i Sverige så är just signerade sportföremål det som svenskarna helst vill köpa vid onlineauktioner. Detta var till och med populärare än föremål från film/musikkändisar och kungahuset. Internationellt intresse Även på eBays internationella sajter runt om i världen märks ett stort intresse för idrottsföremål. – I och med att eBay är en global marknadsplats och den här auktionen omfattar föremål från internationellt välkända idrottsstjärnor så räknar vi med att få in bud från världens alla hörn. J-O Waldner är exempelvis dyrkad i Asien, Ingemar Stenmark fortfarande stor i både Nordamerika och Europa, Mats Sundin och Börje Salming på samma Maple Leafs-tröja är enormt i Toronto, och Henrik Larsson är en idol bland spanska Barcafans, säger Fredrik Åhlberg, Sverigechef på eBay. Både nuvarande och historiska idrottshjältar Auktionen omfattar föremål från både nuvarande och historiska svenska storheter, som representerar olika idrotter och epoker i vår idrottshistoria. Exempel på förmål som auktioneras ut är: - Ingemar Stenmarks signerade skidglasögon från hans sista säsong i pisterna. - ”Alla tiders Guldboll”-vinnaren Henrik Larssons signerade matchtröja från FC Barcelona - Ett bordtennisrack signerat av bland annat pingislegenderna J-O Waldner, Mikael Appelgren och Kjell ”Hammaren” Johansson - Tony Rickardssons signerade Speedway-boots från säsongen 2005 - Mars Sundins matchtröja från Toronto Maple Leafs signerad av Mats Sundin och Börje Salming - En träningsoverall signerad av svenska Davis Cup-spelare i tennis, bland annat Thomas Enqvist, Jonas Björkman och Joachim ”Pim-Pim” Johansson - Signerade guldtröjor från svenska mästarna i fotboll, Djurgårdens IF. Tröjor från Johan Arneng, Tobias Hysén och Sören Larsen.