Electrolux väljer TradeTech Consulting för sin EMIR-rapportering

Electrolux Treasury fullt EMIR-kompatibla inför tidsfristen den 12 februari

Stockholm - 28 januari 2014 - Electrolux Treasury har valt EMIRIS från TradeTech Consulting, ett Virtusa-företag, för implementering av sin EMIR-rapportering. EMIRIS är ett avancerat stödsystem som är fullt kompatibelt med nya European Markets Infrastructure Regulations[1] (EMIR). Systemet ska användas för hantering av Electrolux koncerninterna rapportering, med möjlighet att rapportera externa transaktioner som har lagts ut på banker.Enligt kraven i EMIR måste avslut i derivathandeln efter den 12 februari 2014 rapporteras till ett godkänt transaktionsregister. För att hjälpa företag med dessa nya tunga rapporteringskrav har TradeTech utvecklat det innovativa EMIRIS-systemet.

"Den främsta anledningen till att vi i ett tidigt skede valde Tradetech var deras goda track-record. Vi litade därför på deras förmåga att i tid kunna leverera en komplett lösning med allt ifrån från att hämta och berika transaktionerna till daglig rapportering till vår utvalda trade repository, Regis-TR. Vi är nu helt EMIR-kompatibla innan deadlinen 12:e februari, till lägre kostnad än jämförbara lösningar. Outsourcing­tjänsten gör det möjligt att fortsätta fokusera på kärnverksamheten istället för att lägga energi på att efterleva direktiv och regleringar”, säger Jonas Christoffersson, chef för Treasury Control på Electrolux".

"EMIRIS är en leverantörsoberoende webbaserad SaaS-lösning som kan kopplas till valfritt Treasury Management System (TMS). De indata som krävs lagras normalt inte centralt, utan de måste sammanställas från flera system i den mån man inte bygger en ny gemensam plattform", säger Henrik Crone, chef för TradeTech EMIRIS.

Reglerna i EMIR gäller för finansiella organisationer av alla storlekar, dvs banker, investmentbanker, värdepappershandlare och enskilda företag - även de som bara har ett enda derivatbaserat instrument i sin ägo.

"Vi levererar alla nödvändiga funktioner för rapportering, underhåll, avstämning, över­vakning etc. Allt för en fast uppstartskostnad följd av månatliga serviceavgifter. Vårt mål är att eliminera alla rapporteringsproblem och göra EMIR-processen så enkel som möjligt för våra kunder", säger Henrik Crone.

"De flesta företag har tagits på sängen, inte bara av den korta tidsfrist för rapportering som nyligen tillkännagivits, men även av den tunga börda som EMIR-rapportering innebär. EMIRIS är en enkel lösning på ett komplext rapporteringsproblem som träder i kraft inom kort" , säger Joakim Wiener, vd i Tradetech Consulting.

Om EMIR
Bakom regelverket står Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten, Esma. Reglerna kom till efter finanskrisen 2008. Efter Lehmans konkurs och den nära kollap­sen för Bear Stearns har vissa brister uppmärksammats, såsom avsaknad av mot­parts­­­risk­hantering och en bristande transparens i OTC-derivatmarknaden. Vid ett G20-möte i Pittsburgh i september 2009 antogs en resolution som resulterade i EMIR.

Enligt EMIR måste avslut i derivathandel efter den 12 februari 2014 rapporteras till ett godkänt transaktionsregister. EMIR gäller för både köp- och säljsidan i så kallade finansiella motparter (t.ex. banker , investmentbanker och värdepappershandlare), men även för företag av alla storlekar (så kallade icke-finansiella motparter), även om de har så lite som ett enda derivatbaserat instrument på sitt konto.

Fel i transaktionsrapporteringen kan bli kostsamma. Enligt svenska Finansinspektionen (FI)  kan böterna för överträdelser enligt den svenska EMIR-lagen (2013:287) uppgå till 5 miljoner euro.

Joakim Wiener
CEO, TradeTech Consulting
joakim.wiener@tradetechconsulting.com

Maggie Warbrick
Public Relations and Marketing
+46 70 688 78 87
maggie.warbrick@tradetechconsulting.com

Om TradeTech Consulting - ett Virtusa-företag

TradeTech Consulting levererar outsourcing- och konsulttjänster till finansmarknadens aktörer. Företaget grundades 1998 och skräddarsyr lösningar för företagens finans­avdel­ningar, banker, finansiella institutioner, myndigheter och riksbanker. Vi är leverantörs- och hårdvaruoberoende. I januari 2014 förvärvades TradeTech av amerikanska Virtusa Corp (NASDAQ GS:VRTU) och är nu ett helägt dotterbolag i denna globala organisation. För mer information besök www.tradetechconsulting.com och www.virtusa.com

Om Electrolux
Electrolux är en världsledande tillverkare av hushållsmaskiner och motsvarande utrustning för professionell användning, som säljer över 50 miljoner Electrolux-produkter i 150 länder varje år. Företaget har genomtänkta och innovativa lösningar baserade på omfattande konsumentundersökningar, som möter kraven från dagens konsumenter och proffs. I Electrolux produktsortiment ingår kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar, luftkonditionering och små apparater som dammsugare, allt under välkända varumärken som Electrolux, AEG, Zanussi och Frigidaire. Under 2012 hade Electrolux en omsättning på 110 miljarder kronor och ca 61 000 anställda. För mer information se http://group.electrolux.com

[1] Emir är ett nytt regelverk för att minska riskerna relaterade till bilateral derivathandel genom att införa clearingkrav samt skärpa kraven på börsernas säkerhetshantering.

• Finans

• asset management
  • business intelligence
  • consultancy