Pressinbjudan: Första spadtaget Roslagsbanan, sträckan Rydbo – Åkers Runö

Plats: Utomhus vid ”Gula villan”, Järnvägsbacken 1, Åkersberga.
Invid Svinningevägen, strax intill svängen vid bron över järnvägen, cirka tio minuters promenad från Åkers Runö station. Länk till karta

Tid: Torsdag den 21 november klockan 11.00.

Satsningen på dubbelspårsutbyggnad på Roslagsbanan bidrar till en effektivare kollektivtrafik i Nordostsektorn. För resenärerna betyder det tätare och mindre störningskänslig trafik. Roslagsbanan blir mer tillgänglig med förhöjd säkerhet. Boende längs banan får också bättre bullerskydd.

Nu startar vi utbyggnaden på sträckan Rydbo – Åkers Runö. Välkommen när vi tar första spadtaget.

Medverkande är:

Anders Lindström, chefen för landstingets trafikförvaltning och SL

Michaela Fletcher Sjöman, kommunstyrelseordförande i Österåkers kommun

Eva Anderling, projektchef för Program Roslagsbanans utbyggnad

Marcus Björk, projektledare för dubbelspårsutbyggnaden på Roslagsbanan.

Johan Berg, delprojektledare för dubbelspårsutbyggnaden på Roslagsbanan.

Det finns lunchsmörgås och värmande dryck.

Fakta
Rydbo – Åkers Runö är den första av flera delsträckor där vi ska bygga dubbelspår. Nu börjar förberedande arbeten intill järnvägen. Från den 24 februari 2014 stängs tågtrafiken av på sträckan Roslags Näsby – Österskär.  Ersättningsbussar kommer att gå bland annat mellan Galoppfältet, Hägernäs och slutstationen Österskär. Den 18 augusti är tågtrafiken i gång igen. Under 2014 kommer ytterligare arbeten för dubbelspår att ske i Täby och Vallentuna på Kårstalinjen. Mer information finns på sll.se/roslagsbanan

Kategorier

Trafikförvaltningen är en del av Stockholms läns landsting och ansvarar för att alla länsinvånare har tillgång till en attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik. Varje år beställer Stockholms läns landsting kollektivtrafik för cirka 12,5 miljarder kronor.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Välkommen till Trafikförvaltningen i Region Stockholm!

Trafikförvaltningen har det övergripande ansvaret för att du som bor i eller besöker Stockholms län ska ha tillgång till en trygg, hållbar och väl fungerande kollektivtrafik med SL, Waxholmsbolaget och Färdtjänsten.

Trafikförvaltningen har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också trafikförvaltningen som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. Trafikförvaltningen är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer. En normal dag reser runt 700 000 personer med SL.

Trafikförvaltningen arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket långsiktigt ska leda till att fler reser kollektivt.

Trafikförvaltningen i Region Stockholm
Trafikförvaltningen