Pressmeddelande -

​Mobilt kontor på turné – Trampolin PR vill skapa mer synlighet från glesbygdsföretag

När andra företag tar flyget till Stockholm hakar Trampolin PR på husvagnen och drar till Sveg. Syftet är dubbelt; dels att lära mer om företagens förutsättningar utanför storstan, dels att bidra till en mer nyanserad bild av glesbygden.

Trampolin PR i Östersund har köpt ett minikontor (läs husvagn) för att enklare och smidigare ta sig ut från stan. Byrån har bland annat besökt Sveg, Hede, Vemdalen, Hammerdal och Strömsund.

– Det finns en bild av att innovation och utveckling händer i stan, vi vill visa att det händer i glesbygden också. Vi hoppas kunna inspirera och dela med oss av vår kunskap inom kommunikation så att fler företag utanför stan tar plats och blir synliga i media, sociala medier och andra kanaler, säger Helena Engberg, delägare Trampolin PR.

Att verka utanför storstan är något Trampolin PR brukar lyfta fram som en konkurrensfördel nationellt. De menar att de är byrån som vet hur det fungerar utanför storstan. Samtidigt sitter de själva i stan, om än i en ganska liten.

– Vi behöver komma ut från stan för att ta reda på hur det funkar att driva företag i glesbygd. Under vår turné har vi gett oss själva ett uppdrag. Att dokumentera och reflektera över eventuella skillnader, säger Marlene Ström, delägare Trampolin PR.

Några av de reflektionerna sammanfattas i den egna bloggen, det viktigaste är:

• Det finns massor av duktiga företagare som har valt att driva sin verksamhet utanför storstan.
  • Det finns inte en glesbygd! Det kan ibland vara lätt att tro det eftersom vi ofta pratar om att bo i stan eller bo på glesbygden. Det är dock otroligt stor skillnad på glesbygd och glesbygd beroende på både vilken ort man besöker eller vilka människor man pratar med.
  • Digitala kommunikationskanaler är viktiga i glesbygd, men här spelar också jaktlaget, ICA-kön och tjejmiddagen stor roll.
  • I glesbygd är man mångsysslare. Det är inget konstigt utan ett naturligt sätt att förädla entreprenörskapet. Relationerna blir därför extra viktiga och ibland komplexa.
  • Man bli extra duktig på service och att ta hand om sina kunder. När kundunderlaget är begränsat är man extra beroende av att kunderna är nöjda och stannar kvar.
  • Passa er för vokabulären. Ut till byn och in till stan. Det är lätt hänt att uttrycka fördomar utan att tänka sig för. Och fördomarna finns, men det är inte synd om glesbygdsborna. Bra jobb, bra boende och en fantastisk fritid är det som avgör vid val av boende- och arbetsort.
  • I jämförelse med folkmängden är bolag i glesbygd enorma. En omsättning i Hammerdal på 76 miljoner skulle i jämförelse med Malmö stad motsvara ett företag med 21 miljarder i omsättning. Hur många har hört talas om Skogma i Hammerdal?

– Egentligen vill vi bidra till en viktig sak. Att företag i glesbygd tar plats. Via media, via sociala medier eller andra kanaler. Deras historia måste berättas. Då lever hela Sverige, säger Helena Engberg.

• pr på väg

• Jämtland

Trampolin PR är en kommunikationsbyrå med hjärtat i PR. Vi har funnits sedan 2009 och är idag sex medarbetare. Vi är alla utbildade inom kommunikationsområdet och har en bred gemensam erfarenhet från offentlig sektor, statlig myndighet och näringsliv.

Vi erbjuder kvalificerad rådgivning och praktiskt genomförande av kommunikationstjänster. Som byrå jobbar vi nära våra uppdragsgivare och lyssnar noga. Skulle du fråga våra uppdragsgivare vad de gillar med Trampolin PR tror och hoppas vi att de skulle svara ”deras idéer och förmåga att få saker gjorda”. Vi arbetar efter mottot ”PR på norrländska” och menar att med en bra idé och lite handlingskraft kan man komma hur långt som helst.

Marlene Ström

Presskontakt Delägare 070-549 39 23