I år värmer din julgran Tranås

Snart kan du som har fjärrvärme i Tranås ta en dusch i vatten som värmts av din gamla julgran. Alla julgranar som hämtas av TAIF Hockey eller lämnas direkt till Norraby återvinningscentral kommer nämligen att bli till el och fjärrvärme hos Tranås Energi.

Från och med januari i år börjar Tranås Energi ta hand om det flisbara grövre trädgårdsavfall som lämnas till Norraby återvinningscentral. Detta kommer sedan att bli till förnybar el och fjärrvärme i kraftvärmeverket, och man börjar med att ta hand om alla vissna julgranar.

Både de julgranar som samlas in av TAIF Hockey och de som lämnas direkt till återvinningscentralen kommer att flisas ned. Sedan tas flisen till kraftvärmeverket och eldas tillsammans med övrigt trädbränsle, som till största del består av restprodukter från skogsavverkning i området.

- Det här blir en vinst för alla inblandade, inte minst miljön, då trädgårdsavfallet inte behöver transporteras längre än till kraftvärmeverket i Tranås, istället för som tidigare till andra städer. Askan som uppkommer när vi eldar skickar vi iväg för återföring till skogen och sluter därmed kretsloppet genom att ge näring till de nya träden som ska växa upp, säger Johan Holm, fjärrvärmechef på Tranås Energi.

En gran ger ca 16 kWh, vilket räcker till att värma en normalstor villa i ca 2 timmar eller en halvtimmes dusch. Omkring hälften av alla svenska hushåll värms av fjärrvärme och i Tranås stad är den siffran ca 70 %.

Johan Holm

Chef Fjärrvärme 0140-69 361