Tranås Energi först med Schysst elhandel

Den nya märkningen Schysst elhandel ska hjälpa kunden göra ett tryggt val av elbolag. Nu står det klart att Tranås Energi är ett av tre elbolag som är först ut att certifieras.

De flesta av Sveriges elbolag är seriösa, men det finns vissa som använder sig av fula metoder vid exempelvis telefonförsäljning. För att hjälpa kunden till ett tryggt val och få en tydlighet kring vilka villkor och avtal som gäller lanserade branschorganisationen Energiföretagen Sverige i våras den nya märkningen Schysst elhandel.

Tranås Energi var ett av de fyra elbolag som valdes till piloter och fick möjlighet att certifieras för Schysst elhandel. Efter noggranna revisioner är de nu ett av tre elbolag som lever upp till de hårda kraven. Utöver Tranås Energi är det Karlstad Energi och Mälarenergi som får märkningen.

Att vara certifierade innebär att bolaget förbundit sig att följa högre krav än lagen ställer. Dessa krav tar bland annat upp

• särskild hänsyn till utsatta kunder
  • enkel och korrekt beskrivning av produkten som erbjuds
  • tydlig och korrekt prisinformation
  • korrekt fullmaktshantering
  • kundservice och tillgänglighet

Alla Sveriges elbolag har nu möjlighet att anmäla intresse för certifieringen.

– Vi är glada att få en märkning som visar våra kunder att de gör ett tryggt val och får ett pålitligt elbolag när de väljer Tranås Energi som elleverantör. Nu hoppas vi att fler elbolag ska följa efter så att vi tillsammans kan öka förtroendet i branschen, säger Niklas Johansson, vd på Tranås Energi.

Tranås Energi har sedan tidigare elproduktion märkt Bra Miljöval, Älvräddarnas diplom för optimalt miljöanpassad vattenkraft samt ett ISO-certifierat kvalitets- och miljöarbete.