På bilden ser vi förare Osman Abshir från Transdev och Naim Mostafai från Flygbussarna.

​Positivt samarbete som gynnar kollektivtrafiken i Stockholm

I den turbulenta tid som råder är det många företag som drabbas hårt, men det är också många företag som ställer om för att hjälpa andra och bidra till samhället på bästa sätt. Tack vare ett stort engagemang och konstruktiva krafter på båda sidor har Transdev och Flygbussarna på kort tid fått igång ett samarbete där 55 bussförare från Merresor och Flygbussarna har snabbutbildas och börjat köra i SL-trafiken i Märsta, Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna.

– På grund av Coronapandemin har vi upplevt en högre sjukfrånvaro än vanligt och vi behöver stärka upp med förare för att säkerställa vår trafik. Det känns fantastiskt att se att kollegor inom branschen hittar nya lösningar för att se till att de som behöver kan resa kollektivt. Att fråga just Flygbussarna kändes naturligt eftersom de har varit en del av Transdev i 12 år och att vi vet att deras förare håller en hög nivå vad gäller körerfarenhet, service och kundbemötande, förklarar Eva Tiséus, marknadsdirektör på Transdev i Sverige.

Det har gått snabbt och smidigt att få igång samarbetet. Redan efter några dagar var förare från Flygbussarna på plats vid Märstadepån för att påbörja en tvådagarsutbildning med bland annat genomgång av nya system, bussar, linjesträckningar och arbetsrutiner. Och redan nu har förare från Flygbussarna kunnat göra nytta i Stockholms kollektivtrafik.

– Vi är glada att kunna bidra i Transdevs viktiga uppdrag att upprätthålla kollektivtrafik med hög kvalitet i Stockholm. Vi ser också över möjligheten till liknande samarbeten i Malmö och Göteborg. Vår styrka är våra fantastiska förare och tillsammans med allas engagemang och konstruktiva anda har vi lyckats få till det här samarbetet på mycket kort tid, säger Zakaria Abna-Aissa, affärschef på Flygbussarna.