Unga skall undvika lyxfällan

Idag har 40.000 ungdomar mellan åldern 18-25 år skulder hos kronofogden. Lyxfällan sänds i tv för att lära vuxna hantera sin privatekonomi. Projektet PÅ VÄG vill ge unga rätt verktyg att inte hamna i skuld redan från början. Projektet skall se till att elever från tidig ålder får kunskaper inom privatekonomi, entreprenörskap och presentationsteknik.

Projektet På Väg är ett led i att stödja ungas utveckling och lyfta aktuella frågor med ungdomarna. Skolor med elever i årskurs 8 erbjuds föreläsningar och workshops inom områden som privatekonomi, entreprenörskap, presentationsteknik och föreläsningar från näringslivet. Att ha kunskap om privatekonomi och att arbeta med att ”lyfta fram sitt bästa jag” är två av passen på temadagarna. Dessa pass leds av Swedbank samt Drömmarnas Hus.

Det tredje passet Entreprenörer på idéjakt och leds av Ung Företagsamhet. Deltagande skolor får också ett arbetsmaterial utvecklat av Ung Företagsamhet som heter ”Min framtid och Ekonomi” så att klasserna sedan kan fortsätta arbeta med dessa frågor.

Stiftelsernas förhoppning är att kunna vidareutveckla projektet till alla kommuner i Skåne där man är verksam i framtiden.

- Att ungdomar får träffa personer från olika yrkeskategorier tror vi ger dem styrkor som de sedan kan använda både i skolan och i framtida arbetsliv (säger Sanne Mårtensson på bilden).

- Jag har lärt mig att små utgifter som 10 kr i veckan kan bli väldigt mycket. Jag har också lärt mig att väldigt många ungdomar hamnar hos kronofogden och jag vet mer hur man ska hantera sin ekonomi (säger deltagande elev).

• skåne
  • skola
  • samhälle
  • elever
  • unga
  • utbildning
  • företag
  • ekonomi
  • näringsliv

• Skåne

Sparbanksstiftelserna verkar för samhällsutveckling i Skåne inom områden som utbildning, idrott, kultur, näringsliv och forskning.

På Väg! är ett projekt som finansieras av Sparbanksstiftelsen Skåne och Sparbanksstiftelsen Gripen. Tillsammans med Swedbank, Ung Företagsamhet, Drömmarnas Hus och Transfer.

Frågor besvaras av:

Sanne Mårtensson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Skåne 0733-72 26 06

Jan-Erik Hansson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Gripen 0705-98 45 32

Sanne Mårtensson Jan-Erik Hansson

Sparbanksstiftelsen Skåne Sparbanksstiftelsen Gripen

Projektet samordnas av Transfer som också ser till att det blir föreläsare från lokalt näringsliv som bokas in till temadagarna, t ex från Ericsson och Sonymobile.

Birgit Hansson

Verksamhetschef
Transfer Syd0708-49 79 51

Kommuner som är med på projektet 2015:

Vellinge 2 september

Lomma 9 september