Microsoft Lync integreras med 3s mobila växel

Nu lanserar Mobiloperatören 3 och IP-telefoniföretaget Cellip synkronisering av status mellan 3Växel och Cellips tjänst Lync 365 Telefoni. Samarbetet innebär att 3s företagskunder ser i både 3Växel och Lync om kollegan är tillgänglig för exempelvis samtal och möten utan att man behöver uppdatera sin status på flera plattformar.

3Växel och Microsoft Lync är två kraftfulla lösningar för företagskommunikation som gör att företag kan jobba effektivt oavsett var man befinner sig.

3Växel är 3s företagsväxellösning. Tillsammans med Lync-tjänsten får användare tillgång till en rad så kallade Unified Communications-funktioner för enhetlig kommunikation både internt, externt och internationellt. Kunder kan exempelvis genomföra fasta och mobila telefonsamtal, chatta, hålla telefon- och videokonferenser samt dela filer och skrivbord via lösningen.

– Att integrera 3Växel och Microsoft Lync gör det enklare för alla företag som använder dessa två starka kommunikationslösningar, säger Örjan Sandahl, produktägare för 3Växel.

Så fungerar det

·  Tjänsten förutsätter att företaget har mobiler från 3, 3Växel med Lync-paket och Microsoft Lync.

·  När en användare ändrar sin status i 3Växel-appen i mobilen till exempelvis Lunch, sätts samma status automatiskt i Lync. När statusen når sluttid sätts status i både 3Växel och Lync åter till Tillgänglig.

·  Mötesbokningar i kalendern sätter automatiskt status Möte i både 3Växel och Lync.

·  Om användaren pratar i sin mobil visas detta både i 3Växel och i Lync. Detta gör att kollegor vet när användaren är ledig och tillgänglig.

·  Användaren kan visa mobilnummer vid utgående samtal från Lync, vilket gör att man visar det officiella telefonnumret oavsett om man ringer från sin mobiltelefon eller via datorn. Det gör i sin tur att inkommande samtal kommer in rätt väg till företaget.

·  Cellip är 3s partner och återförsäljare av Microsoft Lync.

3Växel
3Växel är en mobil företagsväxel för företag i alla branscher och storlekar. Växeln utformas och anpassas efter företagets behov och har en rad kraftfulla växelfunktioner som exempelvis svarsgrupper, telefonistplats, knappval. Växeln är molnbaserad så det behövs inga komplicerade installationer eller någon utrustning på kontoret. Med ett användarvänligt gränssnitt kan användare enkelt jobba i 3s mobila växel via datorn, surfplattan eller mobilen.

Microsoft Lync
Cellip Lync 365 är ett verktyg som effektiviserar kommunikation. Det enkla gränssnittet låter användaren se sina kontakters status så att man inte behöver kontakta någon som inte är tillgänglig. Genom att addera telefoni till Lync maximerar man kraften i tjänsten och möjliggör en helhetslösning där fast och mobil telefoni, videosamtal, fil- och skrivbordsdelning samt telefon- och videokonferenser samlas i en och samma plattform.

För mer information, vänligen kontakta:
Kamran Alemdar, Pr- och informationschef, 3 Sverige
E-post: kamran.alemdar@tre.se

Eller besök 3s nyhetsrum:

3 Skandinavien äger och driver 3G och 4G mobilnät i Sverige och Danmark. Bolaget, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i 10 länder, är ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information om  3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se