Morgonruschen nu nära hälften jämfört med före Corona

Morgonruschen nu nära hälften jämfört med före Corona

Veckans Jobb- och Nöjesindikator från Tre visar att antalet människor i rörelse på centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö morgontid har ökat de senaste veckorna. I Stockholm och Malmö är antalet människor i rörelse på morgonen nu cirka hälften av en normalvecka.

Tres jobbindikator, som undersöker hur morgonruschen ser ut i våra största städer baserat på mobiltrafik, har under de senaste veckorna visat på en ökning som kan indikera att fler kontor och arbetsplatser öppnar upp.

- Under de senaste veckorna har vi sett en tydlig ökning i antalet människor på centralstationerna morgontid. Ökningen har stannat av senaste veckan men antalet människor ligger kvar på nivåer som är avsevärt högre än när rekommendationerna att jobba hemma infördes i mars. Det är dock fortfarande långt kvar till nivåerna av en normalvecka innan pandemin, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre Sverige.

Nöjesindikatorn, som mäter hur många människor som befinner sig i storstädernas mest populära nöjesområden kvällstid, är oförändrad i Stockholm (+0 %) och Malmö (+2 %) senaste veckan. Det är dock värt att påminna om att vid Stureplan i Stockholm och Lilla Torg i Malmö är nu nivåerna uppe nära en normalvecka innan pandemin bröt ut. Vid Kungsportsplatsen i Göteborg minskade antalet människor förra veckan jämfört med förrförra veckan med 14 procent.

Om Jobb- och Nöjesindikatorn

För att få en bild av hur svenskarna rör sig och anpassar sig efter myndigheternas rekommendationer delar Tre varje vecka med sig av uppdaterad anonymiserad nätverksdata i det vi kallar ”Jobbindikatorn”, för hur vi rör oss på morgonen och ”Nöjesindikatorn”, för hur vi rör oss kvällstid.

Jobbindikatorn undersöker mobiltrafik på Centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö mellan 08:00 – 09:00. Denna veckas resultat visar att trafiken, som steg ordentligt förrförra veckan, ligger kvar på samma nivå. En nivå som är de högsta sedan de första mätningarna i slutet av mars.

• Stockholm: - 1 %
  • Göteborg: 0 %
  • Malmö: + 2 %

Nöjesindikatorn, som undersöker hur många människor som rör sig runt de mest populära nöjesplatserna i Stockholm, Göteborg och Malmö mellan 20:00 – 21:00 varje vecka, visar följande utveckling förra veckan jämfört med förrförra.

• Stureplan, Stockholm: 0 %
  • Kungsportsplatsen, Göteborg: - 14 %
  • Lilla torg, Malmö: + 2 %

Jobb och nöjesindikatorn utgår från ett index på hundra som anger normaltrafik före Corona. Indikatorn anger mobiltrafik i procent mot normalindex, se data nedan. Bifogat finns även spindelnätsdiagram kring datatrafiken på de ovan nämnda platserna vid givna tider.

Jobbindikatorn, morgon 08:00 – 09:00.
Vecka Index
Stockholm - Centralstationen Normalvecka 100
Göteborg - Centralstationen Normalvecka 100
Malmö - Centralstationen Normalvecka 100
Nöjesindikatorn, kväll 20:00 – 21:00.
Vecka Index
Stockholm - Stureplan Normalvecka 100
Göteborg - Kungsportsplatsen Normalvecka 100
Malmö – Lilla Torg Normalvecka 100

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.