Anonymiserad data visar att trafiken runt typiska nöjesplatser i Sverige, som Stureplan, ökat den senaste veckan.

​Ny data från Tre: Svenskarna börjar leta sig ut igen kvällstid – tydlig ökning senaste veckan

Merparten av alla storstadsbor fortsätter att hålla sig hemma från arbete och skola dagtid. I Stockholm håller sig fyra av fem borta från morgonruschen. Däremot har fler börjat leta sig ut kvällstid igen. På de mest populära platserna i Stockholm, Göteborg och Malmö har antalet personer ökat med närmare tjugo procentenheter kvällstid de senaste veckorna. Det visar anonymiserad och aggregerad data från operatören Tre.

Ny nätverksdata från centralstationerna i Stockholm. Göteborg och Malmö samt knytpunkten Hyllie i Malmö visar att antalet människor som rör sig på dessa platser under morgontid, 08:00-09:00, har minskat avsevärt sedan myndigheterna gick ut med tuffare rekommendationer och restriktioner. Hela fyra av fem stockholmare som vanligtvis morgonpendlar via centralstationen håller sig nu hemma. I Göteborg och Malmö är motsvarande siffror nära sju av tio. Minskningen har hållit i sig över tid vilket tyder på att storstadsborna i stor utsträckning fortsätter att hålla sig hemma från jobb och skola.

En kvällsmätning av rörelsemönstren vid Stureplan i Stockholm, Lilla torg i Malmö och Kungsportsplatsen i Göteborg visar däremot att vi inte är lika duktiga på att hålla karantän kvällstid. På dessa platser har aktiviteten inte minskat alls minskat lika mycket, den har till och med ökat de senaste veckorna.

Vid Stureplan i Stockholm rörde sig 20 procentenheter fler människor mellan klockan 20:00 – 21:00 vecka 17 (20-26 april) jämfört med vecka 14 (30 mar – 5 april). På Lilla torg i Malmö ökade under samma period antalet människor med 17 procentenheter och på Kungsportsplatsen i Göteborg med 18 procentenheter.

– Vår data visar en tydlig, ihållande beteendeförändring där de flesta, särskilt i Stockholm, håller sig hemma dagtid och har gjort så sedan den 17 mars. På kvällarna kan man däremot utläsa en ökad rörlighet runt Sveriges mest typiska nöjesstråk. Möjligen påverkar det vackra vädret förra veckan, vi får se hur det utvecklar sig, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre Sverige.

Bifogat finns spindelnätsdiagram kring datatrafiken på de ovan nämnda platserna vid givna tider.

Fakta storstadsbornas rörelsemönster:

Jobbindikatorn – Så rör vi oss dagtid.

• Vid centralstationerna i Stockholm och Göteborg samt Hyllie i Malmö har antalet människor minskat avsevärt på morgnarna mellan 08:00 och 09:00. 4 av 5 stockholmare (78%) undvek att åka till jobbet/skolan på morgonen vecka 17 jämfört med i januari och februari innan de tuffare restriktionerna trädde i kraft. Motsvarande siffror för centralstationen i Göteborg och Hyllie i Malmö är 65 respektive 68 procent.
  • Beteendeförändringen håller i sig vecka efter vecka. Jämför man till exempel med vecka 14 (månadsskiftet mars/april) så har trafiken hållit sig på ungefär samma nivå.

Nöjesindikatorn – Så rör vi oss kvällstid.

• Vid Stureplan i Stockholm rörde sig 48 procent färre människor vecka 17 jämfört med i januari och februari. Men för tre veckor sedan (v. 14) var minskningen 68 procent.
  • Motsvarande mätning för Lilla Torg i Malmö visar att det var 26 procent färre personer ute vecka 17. Tre veckor tidigare (v. 14) var minskningen 43 procent.
  • Trenden går även att känna igen vid Kungsportsplatsen i Göteborg där det var 48 procent färre personer ute vecka 17, jämfört med 66 procent färre vecka 14.

Så är uträkningarna gjorda:
Vi har räknat ut ett snitt för hur många människor som har rört sig på respektive mätplats under januari och februari 2020 innan de tuffare restriktionerna och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten trädde i kraft. Morgonmätningarna görs mellan kl. 08 och 09 och kvällsmätningarna mellan kl. 20 och 21. Vi har sedan jämfört antalet mellan de olika perioderna. På så sätt kan vi se ökningen/minskningen i procent innan/efter att restriktionerna infördes.

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.