Lindeman's Bin 30 Sparkling Rosé, Gentleman's Collection Shiraz, Wolf Blass Yellow Label Sauvignon Blanc

Fira Australia Day (och löningshelg) med bubblor, en gentleman eller en ensam australiensare

På lördag är det Australiens nationaldag och när kylan biter sig fast här hemma kan det vara trevlig att tänka sig bort till varmare breddgrader. Varför inte ta tillfället i akt och testa tre av förra årets tillskott på Systembolagets Australien-hylla?

Våren inleddes med lanseringen av Lindeman’s Bin 30 Sparkling Rosé som snabbt blev populärt. När Laila Bagge åkte på semester till Zimbabwe var det självklart att packa ner en flaska.

Vinet är gjort på de klassiska champagnedruvorna Pinot Noir och Chardonnay och har en fruktig smak med inslag av vit persika, granatäpple och smultron. Trevligt som det är eller till en fräsch förrätt.

Lindeman’s Bin 30 Sparkling Rosé Alkohol: 11% | Artikelnr: 7413 | Pris 69 kr

I december fick bag-in-box-sortimentet utökning och in på banan steg Gentleman’s Collection Shiraz bag-in-box. Är det någon som vågar trotsa kylan och tända grillen i helgen för ett autentiskt Australia Day-firande?

Vinet har en generös och fyllig smak med fatkaraktär och inslag av vilda bär, sötlakrits, kaffe och vanilj.

Gentleman’s Collection Shiraz: Alkohol: 14 % | Artikelnr: 607508 | Pris 199 kr.

Ytterligare ett tillskott i december var Wolf Blass Yellow Label Sauvignon Blanc. Äntligen kan Systembolaget erbjuda en australiensisk ”Sauv Blanc” under hundralappen! Med sin näst intill självlysande gula etikett är den enkel att hitta på Australien-hyllan.

Med en frisk och fruktig smak med inslag av gröna äpplen, krusbär och örter är vinet ett trevligt komplement till skaldjur.

Wolf Blass Yellow Label Sauvignon Blanc: Alkohol: 12,5% | Artikelnr: 20025 | Pris 79 kr.