Legendariska Eames i samarbete med vintillverkaren Penfolds

Legendariska Eames i samarbete med vintillverkaren Penfolds

Designhuset Eames första samarbete någonsin med designikonen House of Cards sker med den australiensiska vinproducenten Penfolds. Resultatet är ett vinställ i form av House of Cards som levereras tillsammans med en flaska av Penfolds Bin 389 i magnumstorlek. Den svenska tilldelningen av den begränsade upplagan är 30 flaskor.

Den 8 oktober sker försäljningsstarten av den svenska tilldelningen av Penfolds Bin 389 tillsammans med vinstället från Eames, i form av deras legendariska House of Cards.

Historien bakom samarbetet började med att Penfolds chefsvinmakare, Peter Gago, ville fira en ytterligare stor årgång av Bin 389. I sitt sökande efter andra objekt som också ökar i värde med tiden, fann Peter Gago verk från Charles och Ray Eames genom Eameshuset, ett av 1900-talets viktigaste hem ur ett designperspektiv.

Under resan träffade Peter Gago filmmakaren Eames Demetrios, chef för Eames Office och barnbarn till Charles och Ray Eames. De fann varandra och ett samarbete inleddes för att integrera Eames tidlösa design med den högkvalitativa årgången av Bin 389. Korten i det speciellt framtagna vinstället från Eames har därför klätts i bilder som hyllar vinälskaren.

Charles och Ray Eames benäms ofta som de mest inflytelserika designers under 1900-talet och deras verk finns utställda världen över. Charles och Ray var verksamma inom arkitektur, möbeldesign, industridesign, film och fotografi. Eames House of Cards har som de flesta av deras verk, en ikonstatus och säljs fortfarande i över 20 000 exemplar årligen. House of Cards finns även representerat i den permanenta utställningen på MOMA i New York.

Penfolds Bin 389 skapades 1960 av Max Schubert, vinmakaren som även skapat Penfolds Grange - Australiens mest berömda vin. Bin 389 kallas ofta för baby Grange då det lagras på de vinfat som använts i tillverkningen av Grange under föregående år. Penfolds Bin 389 är en blandning av Cabernet Sauvignon och Shiraz i en tydlig australiensisk stil.

Den svenska lanseringen av Eames vinställ och Penfolds Bin 389 sker den 8 oktober. Tilldelningen är 30 flaskor och efterfrågan väntas kraftigt överskrida tillgången. En förhandsvisning kommer att genomföras i samarbete med auktionshuset Bukowskis.

För mer information och högupplösta bilder kontakta:

Anna Andrée Jeppe, Treasury Wine Estates
Mail: Marketing Manager Treasury Wine Estates
anna.andreejeppe@treasurywineestates.com

Om Penfolds

Penfolds är den mest ansedda vinproducenten i Australien. Företaget grundades 1844 av britten Dr.Christopher Rawson Penfold som planterade de första vinstockarna intill sin mottagning i Magill i södra Australien. Sedan 2006 tillhör Penfolds dryckesföretaget Treasury Wine Estates, den tredje största vindistributören i Sverige mätt i omsättning.

Om Treasury Wine Estates:

Treasury Wine Estates producerar internationellt storsäljande vinvarumärken som Beringer, Penfolds, Lindemans, Wolf Blass, Rosemount, Wynns Coonawarrra Estate och Castello di Gabbiano. Portföljen innehåller även lokala prestigeviner som Stags Leap, St Clemant och Etude i Kaliforninen samt Seppelt, Coldstream Hills och Devil’s Lair i Australien. Företaget producerar årligen 35 miljoner lådor vin från totalt 12 000 hektar vinodlingar. Treasury Wine Estates har över 4 000 anställda i 12 länder och omsätter 2 miljarder AUD.

www.treasurywineestates.se