Lindeman’s lanserar första premiumvinet i Sverige

Lindeman’s lanserar första premiumvinet i Sverige

Lindeman’s är sedan 1980-talet ett av Sveriges mest sålda vinvarumärken tack vare jämn kvalitet och hög prisvärdhet. Genom Lindeman’s Bin 1155 Hunter Valley Semillon får den svenska marknaden nu även tillgång till vinhusets premiumviner. Bin 1155 kommer ifrån Lindeman’s allra första vinområde från år 1843 och kan lagras i upp till tio år.

Vinhuset Lindeman’s grundades i Hunter Valley i New South Wales i Australien år 1843 av Henry Lindeman. 170 år senare är Lindeman’s inte bara ett av Sveriges, utan även ett av världens, mest sålda vinvarumärken tack vare tillgängliga viner med en hög kvalitet till ett attraktivt pris. Det är därför extra intressant att Sverige nu äntligen får tillgång till Lindeman’s premiumviner. Först ut är Bin 1155 Hunter Valley Semillon som kommer ifrån vinhusets ursprungsregion.

Semillon är en av världens mest underskattade vindruvor trots att den räknas till en av de mest ädla sorterna. Att tillverka ett vin på 100 procent av druvan är också sällsynt då Semillon oftast blandas med Sauvignon Blanc. Det sker exempelvis i Bordeaux i Frankrike där druvan odlas flitigt.

De viner som tillverkas på 100 procent Semillon i Hunter Valley i Australien är dock stilmässigt mer lika de vita vinerna från Bourgogne än från Bordeaux. Tidigare hette dessa viner till och med Hunter Valley Chablis - vilket numera inte är juridiskt tillåtet.

Niclas Tuomela som är PR- och utbildningsansvarig för bland annat Lindeman’s besöker Australien regelbundet i sitt arbete.

– Vid det senaste besöket hos Lindeman’s drack vi en Hunter Valley Semillion från 1976 som var i perfekt skick. Det visar den enorma lagringskapaciteten för druvan under perfekta förhållanden. Det är dock alltför få som känner till Hunter Valley Semillon utanför Australien då nästan all konsumtion sker inom landets gränser. På restaurangerna i Sydney, Canberra och Melbourne finns det exempelvis inte en enda komplett vinlista utan att regionens vita Semillonviner är representerade.

Lindeman’s Bin 1155 Hunter Valley Semillon har doft av flinta, citrusfrukt, röda äpplen, nejlikor och jasmin. Den friska smaken som är generös och fyllig domineras av citrusskal, limeblad och nyklippt gräs.

Vinet kan med fördel drickas nu men kommer redan inom 4-5 år att utveckla en behaglig ton av honung, bivax och brioche som sedan förstärks med åren. Lindeman’s Bin 1155 Hunter Valley Semillon visar därmed att lagringsviner inte behöver vara dyra samt att bara några år i källaren kan göra en stor skillnad för upplevelsen.

Tack vare sin balanserade friskhet och fyllighet är Lindeman’s Hunter Valley Semillon ett komplett matvin även utan en längre tids lagring. Vinet passar extra bra till rätter med viss smörighet så som nykokt sparris med hollandaisesås eller halstrad fisk med Sandefjordsås.

Sedan 1950-talet har Lindeman’s Bin-viner i Hunter Valley märkts ut med ett fyrsiffrigt nummer där de två första siffrorna betecknar årgången och de två sista står för vinstilen. Lindemans’ Bin 1155 Hunter Valley Semillon lanseras 1 mars i Systembolagets ordinarie sortiment och kostar 100 kronor för 75 cl. Artikelnumret är 6259.

Fler bilder från Lindeman's finns på www.pickyimages.se

För mer information vänligen kontakta:
Joakim Reuszner, Marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden
Tel: +46 (0) 766 399 717