Lindeman’s lanserar ny global varumärkesidentitet

Lindeman’s lanserar ny global varumärkesidentitet

Lindeman’s, ett av Australiens mest anrika vinvarumärken, presenterar en helt ny varumärkesidentitet med både ny logotyp och förpackningsdesign. Med den nya varumärkesidentiteten vill man erbjuda en ökad tydlighet för konsumenten och en tydligare differentiering mellan produkterna i sortimentet. Varumärkets grundare Dr Henry Lindeman och dess australiensiska ursprung hyllas också i den nya designen.

I den nya varumärkesidentiteten lyfter man fram Lindeman’s 170-åriga historia i Hunter Valley i Australien och hyllar grundaren Dr Henry Lindeman och hans första egendom "Cawarra". Hela Lindeman’s produktportfölj, vilket inkluderar Early Harvest, Bin-serien och Cawarra, har fått ett nytt utseende. Alla etiketter och designen på bag-in-boxarna har moderniserats med en mer levande och tilltalande färgpalett för att göra det lättare för kunderna att hitta dem på hyllan. Färgerna på Bin-seriens etiketter har också uppdaterats för att det ska bli enklare att särskilja dem åt.

– I och med lanseringen av den nya varumärkesidentiteten vill vi lyfta fram Dr Henry Lindeman’s grundläggande kärnvärden - arvet, hemmet och glädjen i allt vi gör. Den nya varumärkesidentiteten är också modernare med tydligare och mer iögonfallande förpackningar, säger Joakim Reuszner, Marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden.

Lindeman’s nya logotype

I den nya logotypen lyfts Dr Henry Lindemans roll när han grundande Lindeman’s i Hunter Valley 1843 och varumärkets australiensiska rötter lyfts fram.

• Familjeegendomen Cawarra: I Lindeman’s nya logotype finns nu Dr Henry Lindeman’s familjeegendom, "Cawarra". Den ska även symbolisera en hemmiljö där miljontals människor njuter av Lindeman’s tillsammans med familj och vänner.
  • En moderniserad krans. Den ikoniska Lindeman’s-kransen har uppdaterats med australiensisk eukalyptus – även detta inslag är en bekräftelse av Lindeman’s hem i Australien.
  • "Felicitas i Vitae": Den latinska frasen, vilket betyder "I livet lycka" är inspirerad av Dr Henry Lindeman, som bekant sa "det enda syftet med vin är att bringa lycka".
  • Lindeman’s finns idag i 22 länder och är marknadsledare på fyra marknader, i Kanada, Sverige, Nederländerna och Norge*. Lindeman’s är rankat som det sjunde mäktigaste vinvarumärket i världen av Drinks Business **. Lindeman’s är även pionjär och marknadsledare när det kommer till i lågalkoholviner i Australien***.

* Nr 1 mest sålda vinvarumärke i volym i Kanada, Redbooks maj 2013, nr 1 mest sålda vinvarumärke i volym i Sverige, Systembolaget mars 2015, nr.1 mest sålda vinvarumärke i volym i Nederländerna, Nielsen november 2013, nr.1 mest sålda vinvarumärke i värde i Norge , Vinmonopolet oktober 2013.

** Nr. 7 mest mäktiga vinvarumärke i världen, The Drinks Business & Intangible Business ‘Power Brand 100’ 2014

***Lindeman’s Early Harvest viner har minst 25 % lägre alkoholhalt och kalorier om man jämför med viner I samma stil.

För mer information vänligen kontakta:
    Joakim Reuszner, Marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden
    Mail:joakim.reuszner@tweglobal.com

För högupplösta bilder, kontakta:
    Amanda Elefelt
    Tel: + 46 733 48 47 00
    Mail: amanda.elefelt@cohnwolfe.com

Om Lindeman’s viner:
    Lindeman’s är ett av Australiens äldsta vinföretag och etablerades redan 1843 av den brittiska läkaren Henry John Lindeman. Hans filosofi var att göra okomplicerade viner som alla tycker om. Än idag arbetar vinmakarna på Lindeman’s enligt grundarens devis och företaget är känt världen över för att producera viner av högsta kvalitet. Lindeman’s viner introducerades i Sverige 1988 och är idag ledande inom både flask- och bag-in-box segmentet på den svenska marknaden. Sedan 2006 tillhör Lindeman’s australiensiska Treasury Wine Estates. www.lindemans.se