Nu ska Årets Köttkrog utses

Nu ska Årets Köttkrog utses

Årets Köttkrog är en utmärkelse för landets främsta köttrestauranger som hanterar och serverar kvalitetskött. Inför 2014 har juryn bestående av Michel Jamais och Håkan Fällman fått förstärkning av Sigrid Bárány som tidigare vunnit tävlingen Sveriges Mästerkock. Årets Köttkrog 2014 tillkännages 5 februari och bakom arrangemanget står det amerikanska vinhuset Beringer.

Årets Köttkrog utsågs första gången 2012 och förstapriset har nu gått till restaurang AG i Stockholm två år i rad. När Årets Köttkrog 2014 utses 5 februari publiceras återigen en topp-tio-lista att över landets främsta köttrestauranger. Eftersom fler köttkrogar tar tillvara på allt fler styckdetaljer kommer även en speciell utmärkelse att delas ut till Sveriges bästa nose-to-tail-restaurang. På en sådan krog kan precis allt från djuret dyka upp på menyn.

Inför Årets Köttkrog 2014 har juryn med styckmästaren Håkan Fällman och dryckesutbildaren Michel Jamais fått förstärkning av Sigrid Bárány. Hon blev uppmärksammad genom tävlingen Sveriges Mästerkock 2012 och arbetar idag som matinspiratör och föreläsare samt gör cateringuppdrag och skriver mat- och kokböcker.

– Jag älskar kött då det är den absolut roligaste och mest inspirerande råvaran att arbeta med. Den finaste komplimangen som jag fick under Sveriges Mästerkock var när Leif Mannerström kallade mig för djurkock. Kött tänder hela min kreativitet och gör Årets Köttkrog till ett drömprojekt, säger Sigrid Bárány.

När juryn i Årets Köttkrog bedömer restauranger ser de på allt från servisens kunnande och rekommendationer till restaurangens utformning. De bedömningspunkter som ger allra högst poäng handlar dock om råvaror och tillagning. I menyn är antalet rätter inte direkt avgörande, däremot val av djur, ras och styckdetaljer. Ursprungsmärkning av köttet i menyn ses som en självklarhet för landets främsta köttkrogar. Vinlistan spelar också en roll i helhetsupplevelsen då den ska spegla och matcha det som serveras på tallrikarna.

Syftet med Årets Köttkrog är att lyfta fram restauranger som på ett insiktsfullt, kvalitets- och miljömässigt hållbart sätt fokuserar på kött. Bakom utmärkelsen står det amerikanska vinhuset Beringer som är kända för sina köttvänliga viner samt utbildningar för restauranger inom cause and effect - det vill säga hur mat och vin påverkar varandra utifrån grundsmakerna.

Årets köttkrog kommer att tillkännages den 5 februari 2014. För att läsa mer om utmärkelsen samt hur urvalsprocessen och juryarbetet går till vänligen besök: www.åretsköttkrog.se

För mer information kontakta:
Caroline Strömfelt, EMAM Beringer Brand Business Manager and Vintrepreneur
E-post: caroline.stromfelt@tweglobal.com