Nyetablerade Foster's Group sänker priset på sina mest sålda viner

I april 2009 etablerade det australiska dryckesföretaget Foster's Group en organisation på den nordiska marknaden för att själva hantera marknadsföring, försäljning och distribution av vinvarumärkena Lindemans, Penfolds, Rosemount, Beringer och Wolf Blass. Som ett resultat av nysatsningen har Foster's effektiviserat och förbättrat sin distributionshantering på den svenska marknaden. Detta gynnar nu den svenska konsumenten i form av lägre priser på Lindemans bag-in-box-viner.

När Pernod Ricard förvärvade Vin&Sprit bestämde sig Foster's Group för att avsluta sitt distributionsavtal med V&S. I november 2008 kommunicerade Foster's sitt beslut att sätta upp en egen organisation för att skapa de bästa förutsättningarna för framtida tillväxt i Norden

- Nu börjar vår satsning på den nordiska marknaden ge utdelning. Vi har snart varit verksamma i sex månader och under den perioden har vi positionerat oss som en av de ledande vindistributörerna med en marknadsandel på 4,8 procent. Det är ett kvitto på att den strategi vi valt för Norden är rätt, säger Jonas Hillergren, vd Foster's Norden.

Prissänkningarna på Lindemans Cabernet/Shiraz (3 liter) och Lindemans Chardonnay (3 liter), som träder i kraft den 1 oktober, är en direkt effekt av beslutet att etablera en egen organisation i Norden. Samtidigt som Foster's Group sänker priset på två av sina bag-in-box-viner - från 224 SEK till 219 SEK - höjer Systembolaget priserna på cirka 700 produkter.

Sedan i april 2009 arbetar 22 personer på det nordiska huvudkontoret i Stockholm med att hantera marknadsföring, försäljning och distribution av de välkända vinvarumärkena Penfolds, Lindemans, Rosemount, Wolf Blass och Beringer till Systembolaget, Vinmonopolet och Alko.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Hillergren, vd Foster's Norden
jonas.hillergren@emea.fostersgroup.com,
Tel +46 (0) 70398 95 97

Om Foster's EMEA:
Foster's EMEA är namnet på Foster's Group Limited på den Europeiska marknaden. Foster's EMEAs produktportfölj inkluderar ledande vinvarumärken som Lindemans, Penfolds, Rousemount, Beringer och Wolf Blass. Vinerna säljs i över 32 europeiska länder. Företaget har nordiskt huvudkontor i Stockholm och är en av de ledande vinproducenterna med en försäljning av 15 miljoner liter vin per år i Norden.