Nyhet! Penfolds Koonunga Hill Semillion Sauvignon Blanc

Nyhet! Penfolds Koonunga Hill Semillion Sauvignon Blanc

Det australiensiska vinhuset Penfolds breddar sin portfölj med det friska vita sommarvinet Koonunga Hill Semillon Sauvignon Blanc 2009.

Penfolds är ett av världens mest kända vinhus och har en bred portfölj i Sverige med allt från vardagsviner till Penfolds Grange - Australiens mest berömda vin. Koonunga Hill som är en av Penfolds mest populära vinserier får nu tillskott i det unga och friska Koonunga Hill Semillion Sauvignon Blanc.

– På den svenska marknaden har Penfolds vita viner tidigare dominerats av druvan Chardonnay. I och med lanseringen av Koonunga Hill Semillon Sauvignon Blanc får alla Penfoldsälskare en ännu större valmöjlighet då det nya vinet är i en betydligt lättare och friskare stil, berättar Anna Andrée Jeppe, Country Marketing Manager Sweden

Vinet är gjort på högkvalitativa druvor av Semillon och Sauvignon Blanc som selekterats från områdena Adelaide Hills, Limestone Coast och Barossa Valley i södra Australien. De två olika druvsorterna kompletterar varandra suveränt - Semillon bidrar till längd och mellanregister i vinet medan Sauvignon Blanc tillför friskhet och fräschör.

Koonunga Hill Semillon Sauvignon Blanc doftar citrus och nyklippt gräs, med undertoner av både kiwi och krusbär. Smaken är mycket frisk med gröna äpplen, en behaglig nyans av citrus samt en finkalkig syra som ger en härlig längd. Penfolds Koonunga Hill Semillon Sauvignon Blanc passar till sommarens sallader, fisk och skaldjur samt till lättare asiatiska rätter.

I Australien var årgång 2009 en utmaning på grund av värmeböljan som infann sig i mars. De druvor som skördades innan hettan var dock av utmärkt kvalitet vilket har gett en anmärkningsvärt bra årgång av Koonunga Hill Semillon Sauvignon Blanc 2009.

Priset för Penfolds Koonunga Hill Semillon Sauvignon Blanc är 85 kronor och artikelnumret 72500.

Vinet går att beställa genom Systembolagets beställningssortiment: http://tiny.cc/c33gk

För mer information kontakta:

PR & Education Manager Nordics Foster’s EMEA
Niclas.Tuomela@emea.fostersgroup.com

Anna Andrée Jeppe
Country Marketing Manager Sweden
anna.andreejeppe@emea.fostersgroup.com

Om Penfolds:
Penfolds är den mest ansedda vinproducenten i Australien. Företaget grundades redan 1844 av britten Dr.Christopher Rawson Penfold som planterade de första vinstockarna intill sin mottagning i Magill i södra Australien. 1951 tillverkar Penfolds första vinmakare Max Schubert Grange Hermitage som placerat Australien på den internationella vinkartan och som idag säljs för stora summor. Max Schubert myntade uttrycket: True excellence is a constant and endless journey - not a destination", vilket än idag ligger till grund för Penfolds vinmakarfilosofi. Idag är Peter Gago chefsvinmakare. Sedan 2006 tillhör Penfolds det Australiensiska dryckesföretaget Foster´s Group.

www.treasurywineestates.se