Nytt kvalitetsvin från Matua ”Lands & Legends”

Nytt kvalitetsvin från Matua ”Lands & Legends”

För första gången i Sverige lanseras nu ett vin från den nya zeeländska vinproducenten Matuas serie av kvalitetsviner som går under beteckningen ”Lands & Legends”. Vinet är en så kallad ”Bordeaux Blend” som består av druvsorterna Cabernet Sauvignon och Merlot. Druvorna kommer från Hawke’s Bay som är känt för att leverera häftiga röda viner. Det heta och soliga klimatet i kombination med de kyliga kustvindarna är en oslagbar kombination för druvornas mognad. Det visar sig i detta vin; Matua Lands & Legends Merlot Cabernet Sauvignon.

– Det är väldigt roligt att få lansera ett vin från ”Lands & Legends” på den svenska marknaden. Lands & Legends är Matuas benämning på vinerna som är en nivå upp från ”Regional Range”, kategorin dit de viner från Matua som hittills lanserats i Sverige tillhör, säger Filip Lundquist, marknadsansvarig för Matua i Norden. Det är kul att intresset för viner från Nya Zealand växer och att Matua visar vilken hög kvalitet det är på landets viner, säger Filip.

En av decenniets bästa årgångar
Årgången 2013 från Hawke’s Bay kommer bli ihågkommen som en av de bästa från det senaste decenniet. Druvorna till detta vin kommer uteslutande från Matuas vingård Matheson som ligger i vad som kallas ”the Red Metals Triangle” i Hawke’s Bay på Nordöns östkust. Hawke's Bay står för 16 procent av Nya Zeelands vinproduktion.

Framställning av Matua Lands & Legends Merlot Cabernet Sauvignon
Efter en varm och torr tillväxtsäsong för druvorna plockades samtliga block på vingården utifrån mognad och smakintensitet. Både Merlot- och Cabernetblocken beskars försiktigt (för att maximera druvornas smak och koncentration) till 1 knippe per skott, vilket endast motsvarar 2 flaskor per vinstock. Druvorna handskördades försiktigt och avstjälkades med en stor del av de hela druvorna kvar, och fermenterades i franska ektunnor. Vinet genomgick efterjäsningsmaceration i 5 dagar för att främja utvecklingen av tanniner och vinets struktur. Slutligen har vinet lagrats i noggrant utvalda franska ekfat under 12 månader.

Matua Lands & Legends Merlot Cabernet Sauvignon 2013
Matua Lands & Legends är en klassisk blandning av Merlot och Cabernet Sauvignon - rik på djup och struktur. Vinet har en mörk, blåröd färg och är laddat med blåbär och röda plommon, plus en hint av lakrits och krydda. Smaken har flera olika lager av söt frukt, vanilj och en touch av cederträ. En mycket värdig representant för en mogen, strukturerad Hawkes Bay ”Bordeaux blend”. Vinet serveras med fördel till lamm- och nötkött. Flaskan har skruvkapsyl. Vinet finns från1 juni i Systembolagets ordinarie sortiment.

Pris: 149 Kronor
Alkoholhalt: 13,5%
Artikelnummer: 2030

Om Matua
Den lilla familjeägda vingården Matua Valley Wines grundades av bröderna Bill och Ross Spence som 1969 var de första att plantera Sauvignon Blanc på Nya Zeeland, druvan som sen kom att bli ”nationaldruvan” och som bidragit till att placera landet på den internationella vinkartan. På Nya Zeeland idag är många av de vinstockar med Sauvignon Blanc direkta ättlingar till de som Matua planterade på 1970-talet. Matua ägs idag av Treasury Wine Estates. Bill Spence arbetar fortfarande kvar som ambassadör för varumärket. Vinmakare sedan 2008 är Nikolai St George. I Sverige finns sedan 1 december två viner från Matua på Systembolagets hyllor, Matua Organic Sauvignon Blanc och Matua Hawkes Bay Syrah.

Läs mer om Matua och ”Lands & Legends” i bifogade faktablad!

För ytterligare information, kontakta:
Filip Lundquist, Treasury Wine Estates
Tel: 0766 399 713, E-mail: filip.lundquist@tweglobal.com

För produktprover och bilder, kontakta:
Amanda Elefelt, Tel: 0733-48 47 00, E-mail: amanda.elefelt@cohnwolfe.com

Twitter: TBC #MatuaWines