Penfolds ikonviner 2012

Penfolds ikonviner 2012

Penfolds främsta viner lanseras varje år under namnet Penfolds Icon & Luxury Collection. Flera av vinerna är samlarobjekt med lång lagringskapacitet och upplagan är mycket begränsad. Vinerna är tillgängliga i Sverige genom Systembolagets beställningssortiment.

Penfolds Icon & Luxery Collection består av det världsberömda australiensiska vinhusets främsta viner varav flera är åtråvärda samlarobjekt. Under de senaste åren har Penfolds vunnit flera av världens mest prestigefulla vinutmärkelser. Peter Gago, chefsvinmakaren på Penfolds, utnämndes senast i mars till Winemaker’s Winemaker av The Institute of Masters of Wine tillsammans med en jury av mycket ansedda vinmakare.

Årets Icon & Luxury Collection består av viner från tre olika årgångar. 2007 och 2009 är i mer europeiska i sin stil än vanligt medan 2008 är en klassisk Penfolds årgång. Vinerna finns tillgängliga genom Systembolagets beställningssortiment från 2 maj 2012.

2007 Penfolds Grange
Som femåring är Australiens mest legendariska vin är ogenomträngligt djupröd nästan hela vägen upp till vinglasets kant. Doften har en otvivelaktig Grange-karaktär med mörka toner som soja, kola, torv, koldamm, holländsk lakrits samt sesam- och sjögräspasta. Undertonerna består av malet kaffe och bitter choklad och i övertonerna återfinns en doft av afrikanska kryddor.

Den direkta och tillgängliga smaken är väl avvägd, frisk och stram. Strukturen och texturen är ihållande – det finns varken en början eller ett slut. Bland smakerna finns bland annat dadlar, sharonfrukt, rostade nötter, nybakade pecanpaj och vaniljpaj. Effekterna av ekfatslagringen är närvarande utan att vara för framträdande. Tanninerna som varken är störande eller aggressiva förmedlar vinets smaker utan ansträngning. Mognaden på fat i 21 månader samt ytterligare tre års lagring på flaska har gett en strukturell och taktil Grange.

Grange 2007 består till 97 procent av Shiraz och 3 procent Cabernet Sauvignon från Barossa Valley, McLaren Vale and Magill Estate i södra Australien. Ekfatslagringen har skett på 100 procent amerikanska ekfat under 21 månader. Penfolds Grange 2007 avnjuts med fördel från 2014 till 2045.

Pris: 3499 kronor
Artikelnummer: 72214

2009 Penfolds BIN 707 Cabernet Sauvignon
Bin 707 kan liknas vid en Grange på Cabernet Sauvignon genom sin intensiva och fullmatade frukt och en fullständig jäsning samt mognad på ny ek. Bin 707 visar tydligt på Penfolds kunskap och förståelse kring hur man skapar stora viner genom att använda druvor från flera olika vingårdar och regioner. Namnet Bin 707 kommer från en före detta anställd på flygbolaget Qantas som arbetade på Penfolds när den första årgången gjordes år 1964. Med sin fyllighet, koncentration och beprövade lagringskapacitet har Bin 707 en säker plats bland Australiens främsta Cabernetviner.

Färgen hos 2009 Penfolds Bin 707 har en djupt mörkröd kärna med en lila kant. Doften är tydlig och vittnar om att det otvivelaktigt är en Bin 707. Ovan vinet svävar aromer som coulis på mörka bär, kryddade dadlar och mördeg med pekannötter. Längre ner i doften återfinns järnmalm och soja. Det finns även en i sammanhanget förvånande doft av nöt, choklad och maltig ek.

Smaken är fyllig, rik och avrundad. Frukten är givetvis viktig men spelar mindre roll i det här kraftiga vinet. Texturen är muskulös och mer väldefinierad och påstridig än viskös. De tydliga tanninerna är fasta, mogna och formbara. Det finns en krämig och nougatartad ek som inte ryggar tillbaka utan är en integrerad del i druvblandningen.

Penfolds Bin 707 är gjord på Cabernet Sauvignon och lagrad på 100 procent amerikanska ekfat i 13 månader. Vinet rekommenderas lagring - från 2014 till 2035.

Pris: 1499 kronor
Artikelnummer: 73605

2009 Penfolds RWT Shiraz
Penfolds RWT Barossa Shiraz lanserades 1997 som ett resultat av flera års utvecklingsarbete. RWT står för ”Red Winemaking Trial” och var arbetsnamnet på vinet som sedermera blev kvar vid lanseringen. Även om både Grange och RWT är två stora australiensiska viner på Shiraz är skillnaderna påtagliga. Till RWT används exempelvis bara druvor från en enda region – Barossa. Vid urvalet söks det också efter mer aromatiska frukt finare textur än vid urvalet till mot Grange som eftersträvar intensitet och ren kraft.

Färgen hos 2009 Penfolds RWT Shiraz är blankt djupröd med en lilafärgad kant. I doften finns ett flertal olika bär samt en touch av exotiska kryddor från fjärran. Det doftar även av en ovanlig kombination av rött äppleskal och charkuterier. Den franska eken ger sig tillkänna efter en stund och skapar mer en upplevelse av tahini (sesampasta) än av cederträ. Smaken är i en övertygande stil med plyschaktiga plommon. Det finns även typiska toner av blåbär och enbär samt kalla charkuterier som direkt härstammar från Shirazdruvan. Från lagringen och de franska faten kommer toner av torv och koldamm. Tanninerna och en rejäl men balanserad aciditet ger en ihållande finish.

2009 Penfolds RWT Shiraz är lagrat 14 månader på 60 procent nya franska ekfat och på 40 procent ettåriga ekfat.

Pris: 829 kronor
Artikelnummer: 72785

Penfolds Magill Estate Shiraz 2009
Den historiska egendomen Monopole i Magill på 5,2 hektar är en av få vingårdar i världen som ligger innanför en stadsgräns.

Färgen på Magill Estate Shriaz 2009 är granatröd och doften ger en uppsjö av typiska dofter från just druvorna i Magill. Fatjäsningen skapar mängder av associationer, bland annat ett stort antal olika sorters kryddor. I årets upplaga uppstår även doften av stenfrukter och röd lakrits som tonas över i vit blomning och sorbetliknande krydda. Undertill ligger toner av mascarpone, mannagryn, sabayonne och vanlijaktig krämighet som kommer från Shirazdruvan tillsammans med generösa dofter av köttjuicer från ett rotisseri.

I munnen känns Magilll Estate Shriaz 2009 medelfylligt, mjukt, chokladigt och ger en behaglig beläggning av tanniner. Vinet är finessrikt, snyggt och polerat vilket kan härledas till den skonsamma korgpressningen. Aciditeten får det att vattnas i munnen från det annars rika och fylliga vinet. Det finns mängder av frukt samt tydliga spår av ekfatslagringen. Penfolds Magill Estate Shiraz 2009 är varsamt övertygande, oblyg och har en obestridlig glans.

Penfolds Magill Estate Shiraz 2009 är lagrad i 67 procent ny fransk ek, 25 procent ny amerikansk ek samt återstoden i ett år gamla franska ekfat. Vinet avnjuts med fördel mellan 2014 och 2030.

Pris 699 kronor
Artikelnummer: 73117

2008 Penfolds St Henri Shiraz
Penfolds St Henri är en australiensisk legend som efter vinframställning får mogna under ungefär ett år i ett stort ektfat på 1460 liter som är över 50 år gammalt. Det gör att frukten byggs upp samt att garvsyran ökar i komplexitet. Genom att vinet aldrig kommer i kontakt med ny ek får St Henri en smakupplevelse som särskiljer det från andra Shirazviner från Penfolds. Med ålder utvecklas Penfolds St Henri komplexitet och generositet i en tilltalande sammetslen stil. De bästa årgångarna utvecklas i över 30 år.

Färgen hos 2008 Penfolds St Henri Shiraz är starkt karmosinröd med en tät lila ton högst upp på kanten i glaset. Doften har de förväntade tonerna för St Henri med praliner och mjölkchoklad tillsammans med frukt, mullbär och saft från boysenbär. Årgång 2008 uppvisar även nypressade rödbetor och ingefära, torkade kryddor, lagerblad och salvia. Mognaden i det stora ekkaret ger nyanser av kallt lammkött, rosmarin och benmärg. Smaken är mjuk och köttig med en sammanvävd textur som uppvisar förförande fruktig tyngd. Nektariner och plommon uppvaktas av stora, generösa, mogna och runda tanniner. Mognaden har påbörjats även om varken tonerna av ny läderplånbok eller urskrapad stekpanna ännu hunnit utvecklas.

2008 Penfolds St Henri Shiraz är gjort på 91 procent Shiraz och 9 procent Cabernet Sauvignon från Barossa Valley, McLaren Vale, Langhorne Creek och Adelaide Hills i Södra Australien. Penfolds rekommendation är att avnjuta vinet från och med nu fram till 2038.

Pris 599kr
Artikelnummer: 73377

2010 Penfolds Reserve Bin 10A Chardonnay
Förra årets succé med Bin 09A som bland annat blev utnämnt till världens bästa vita vin i IWC (International Wine Challenge) har fått en värdig efterträdare med årets Bin 10A.

Alla druvorna handplockades i små lådor och pressas därefter i hela klasar. Druvjuicen fylls stegvis på i barriquefat direkt från pressen och får sedan genomgå en naturlig jäsning. Varje 225 liters ekfat står för sin egen jäsningsprocess och vinet genomgår en 100 procentig naturlig malolaktisk jäsning.

Färgen hos 2010 Penfolds Reserve Bin 10A Chardonnay är blekt halmgul. Doften är omisskännlig Adelaide Hills med grapefrukt, vita stenfrukter med i en avslutande Reserve Bin-stil med blöt sten och pistolflinta. 2010 års årgång har en krämighet och en egen komplexitet av lemon curd, citronsorbet, äppelpaj samt en suggestiv men flyktig doft av jod och ostron. Som sig bör är ekfatslagringen ett stöd och inte till för att distrahera.

Smaken är frisk och livlig med citrusfrukter, mineral, cashewnötter och nötighet. Det finns en underliggande krämighet samt en frisk och aptitretande aciditet. Genom att använda druvor från ett flertal vingårdar i Adelaide Hills Chardonnay har Penfolds skapat ett modernt och färgstarkt vin med hög komplexitet.

Pris: 599kr
Artikelnummer: 73497

2009 Penfolds Yattarna Chardonnay
Penfolds Bin 144 Yattarna Chardonnay kallas ofta för ”vit Grange” tack vare sin både återhållsamma och kraftfulla stil. För att skapa Yattarna sker ett kompromisslöst urval av druvor från de allra bästa vingårdarna som efter vinifiering lagras på utvalda fat. Ordet Yattarna betyder på aboriginspråket steg för steg eller gradvis. Den minutiösa omsorgen i kombination med vinmakarnas naturliga intuition gör Yattarna till en av Australiens främsta Chardonnayupplevelser.

Färgen hos 2009 Penfolds Yattarna Chardonnay är av blekta halmstrån. Precis som det anstår ett vin från det södra kalla klimatet (Victoria och Tasmanien) finns de väntade dofterna av grapefrukt, citron och lime. I blandningen finns även toner av jasmin, blommor, kiwi, vita stenfrukter som ger - om än för ett ögonblick - en påminnelse om Adelaide Hills även om det bara uppgår 5 procent. Yattarna 2009 är tät, fin och väldefinierad. Citron och limefrukter vävs samman med en rostad nötighet. Genom dekantering eller kraftfulla rörelser av vinglaset kommer smakerna fram från en finstämd användning av fransk ek och battonage. Även om vinet är direkt inbjudande och i högsta grad drickbart har det ännu en dold charm som bara kan avslöjas genom lagring.

Pris: 699 kr
Artikelnummer: 73050

Samtliga viner blir tillgängliga på Systembolaget  2012 från 2 maj i en mycket begränsad upplaga.

För högupplösta bilder på Penfolds Icon & Luxury 2012 vänligen besök:

För mer information kontakta:
Anna Andrée Jeppe, Marknadsansvarig för Penfolds i Europa
E-post: anna.andreejeppe@tweglobal.com