Penfolds lanserar Special Bin 111 A i Sverige

Penfolds lanserar Special Bin 111 A i Sverige

I samband med Penfolds 175-års jubileum har det Australiensiska vinhuset lanserat ett unikt vin från två av Penfolds ’single vineyards’ i Clare Valley och Barossa Valley, 2016 Penfolds Special Bin 111 A. Vinet kommer att finnas tillgängligt i mycket begränsat antal från och med den 26:e mars på Systembolaget och Winefinder.se.

Penfolds är ett av världens främsta vinhus som tillverkar några av Australiens mest hyllade viner. Vid ytterst sällsynta tillfällen när omständigheterna är som bäst skapar vinmakarna specialutgåvor som får representera något aldeles unikt, 2016 Penfolds Special Bin 111 A är inget undantag.

Penfolds chefsvinmakare Peter Gago beskriver vinet som ”en Shiraz i ny förklädnad” trogen till Penfolds typiska husstil. Druvorna har noggrant valts ut från två av vinhusets kända vingårdar, Botanic Vinyard i Clare Valley och Gersh Vinyard i Barossa Valley. En kombination som resulterat i ett annorlunda, vackert vin med perfekt struktur och balans.

Penfolds Special Bin 111 A har lagrats 18 månader på 100 % nya franska ekfat och har en sammetslen textur med komplexa toner av choklad och mörk frukt.

Ett begränsat antal flaskor av 2016 Penfolds Special Bin A finns tillgängligt via Systembolagets webblansering (art 9211601) samt via winefinder.se från och med 26 Mars 2020 .

Om Penfolds

Penfolds har länge spelat en viktig roll i att sätta Australien på kartan i den internationella vinvärlden. Grundaren Dr Christoffer Rawson Penfolds planterade de första vinstockarna år 1844 intill sin läkarmottagning i Magill, södra Australien. I nästan 175 år har vinhuset skapat viner med stor generositet och lagringspotential. Penfolds flaggskeppsvin Grange Hermitage som lanserats årligen sedan 1951 är ett ledande exempel på den magi som vinmakarna på Penfolds skapar och är Australiens mest ikoniska vin. Sedan 2002 är Peter Gago Chefsvinmakare på Penfolds.