The Penfolds Collection 2018

Penfolds rekordlansering bjuder på nyheter och mångfald

Snart är väntan över för de som vill utöka sin samling av exklusiva viner från Penfolds. Av totalt 18 viner som ingår i årets Penfolds Collection kommer tio finnas tillgängliga via Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment från och med 2 november 2018 – en rekordstor lansering på den svenska marknaden.

Bland dyrgriparna ingår ikonvinet Penfolds Grange 2014 som går i en elegantare stil och har bland annat fått 98 poäng av Robert Parker. Och på den vita sidan omfattar årets lansering båda toppvinerna; Yattarna och Reserve Bin 17A.

För de konsumenter som är ute efter att utöka sin samling med mer plånboksvänliga alternativ innehåller årets lansering ett bredare utbud av viner från Bin-serien, däribland Penfolds Bin 150 och Penfolds Bin 407 som båda är nya för Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment.

Viner som lanseras den 2 november 2018 via Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment

2014 Penfolds Grange, pris 4599 kr, art. nr 95546-01, 96 st flaskor
2016 Penfolds Yattarna, pris: 1199 kr, art.nr 96322-01, 48 st flaskor
2016 Penfolds RWT, pris: 999 kr, art.nr: 95563-01, 120 st flaskor
2015 Penfold St Henri, pris: 699 kr, art.nr: 95552-01, 660 st flaskor
2017 Penfolds Reserve Bin17A, pris: 699 kr, art.nr: 96320-01, 48 st flaskor
2016 Penfolds Bin 150, pris: 499 kr, art.nr: 95576-01, 360 st flaskor
2016 Bin 389, pris: 499 kr, art.nr: 99453-01, 486 st flaskor
2016 Bin 407, pris: 499 kr, art.nr: 95512-01, 240 st flaskor
2017 Penfolds Bin 311, pris: 249 kr, art.nr: 96318-01, 900 st flaskor
2016 Penfolds Bin 28, pris: 239 kr, art.nr: 16320, fast sortiment

Provningsanteckningar samt bilder finns att tillgå via Treasury Wine Estates pressrum på MyNewsDesk.

Om Penfolds

Penfolds har länge spelat en viktig roll i att sätta Australien på kartan i den internationella vinvärlden. Grundaren Dr Christoffer Rawson Penfolds planterade de första vinstockarna år 1844 intill sin läkarmottagning i Magill, södra Australien. I nästan 175 år har vinhuset skapat viner med stor generositet och lagringspotential. Penfolds flaggskeppsvin Grange Hermitage som lanserats årligen sedan 1951 är ett ledande exempel på den magi som vinmakarna på Penfolds skapar och är Australiens mest ikoniska vin. Sedan 2002 är Peter Gago chefsvinmakare på Penfolds.