Penfolds samlarviner blir primörer

Penfolds samlarviner blir primörer

När Penfolds toppviner släpptes i Sverige den 2 maj sålde de slut på mindre än en vecka. Penfolds ikonvin Grange 2008 som belönats med 100 poäng av Robert Parker försvann efter bara några timmar. Penfolds planerar därför redan nu lanseringen av nästa års viner som främst kommer att säljas genom förhandsbokningar.

Varje år i maj släpper det australiensiska vinhuset Penfolds sina toppviner under namnet Icon & Luxury Collection. Lanseringen sker på samma dag världen över och vinerna försvinner snabbt till både samlare och livsnjutare. Eftersom intresset för Penfolds ökat rejält i Sverige var efterfrågan på årets viner större än någonsin. Många av vinerna hittade sin köpare efter bara några timmar.

Vinerna som ingick i årets släpp av Penfolds Icon & Luxury Collection var 2008 Grange, 2010 Bin 707 Cabernet Sauvignon, 2009 Bin 169 Cabernet Sauvignon, 2010 Magill Estate Shiraz, 2010 RWT Shiraz, 2009 St Henri Shiraz samt det vita vinet Yattarna Chardonnay 2010. Nästa år kommer dock inte Penfolds Bin 707 att finns med i lanseringen på grund av det ogynnsamma vädret vid skörden av Cabernet Sauvignon år 2011. Druvorna passerade inte Penfolds kvalitetskrav och hela årgången ställdes in. De flesta vinerna i serien är dock gjorda på Shiraz som skördades tidigare och höll den höga kvaliteten som Penfolds eftersträvar. Dessa viner kommer återigen att lanseras 2014 i en mycket begränsad upplaga.

– Vi fokuserar redan nu på nästa års släpp av Icon & Luxury Collection där vi i Sverige kommer att erbjuda förhandsbokning från och med hösten 2013. Det kan närmast liknas vid en primörförsäljning som sker innan vinerna når marknaden, säger Niclas Tuomela, ansvarig för utbildning och Fine Wine på Treasury Wine Estates.

Då endast ett fåtal vinsamlare och connoisseurer får tillgång till Penfolds rariteter har Niclas Tuomela ett tips till dem som är nyfikna på den eftertraktade vinupplevelsen.

– De närmaste man kan komma Icon & Luxury Collection är vinet Penfolds Bin 28 som kommer i en större kvantitet och är därmed tillgängligt året runt. Penfolds Bin 28 är gjort på 100 procent Shiraz och består av druvor från flera regioner precis som flera av ikonvinerna. Trots sitt, i sammanhanget, låga pris har Penfolds Bin 28 årgång 2010 fått 92 poäng av Robert Parker vilket gör vinet till ett veritabelt fynd, säger Niclas Tuomela.

Penfolds Bin 28 passar perfekt till en grillad entrecôte eller stek och kan både drickas nu eller lagras 10 till 15 år. I juli byter vinet årgång från 2009 till det i Australien mycket starka vinåret 2010. Det nuvarande priset är 179 kronor vilket gör vinet tillgängligt för en större grupp vinkonsumenter. Penfolds Bin 28 finns också tillgängligt på de flesta Systembolag runt om i landet.

För mer information om Bin 28 samt möjligheten att köpa Icon & Luxury Collection som primörer vänligen kontakta:
Niclas Tuomela, Education & Fine Wine Manager, Treasury Wine Estates
niclas.tuomela@tweglobal.com

För varuprov av Penfolds Bin 28 kontakta:
Hannah Kleiner, Sales and Marketing Coordinator, Treasury Wine Estates
hannah.kleiner@tweglobal.com