Restaurang AG får eget vin

Restaurang AG får eget vin

Det amerikanska vinhuset Beringer fokuserar på den svenska marknaden och lanserar ett vin tillsammans med köttrestaurangen AG. Vinet Beringer Napa Valley Cabernet Sauvignon är en systerversion av det legendariska prestigevinet Beringer Private Reserve. Genom satsningen i Sverige blir även fler viner från Beringer tillgängliga för svenska konsumenter.

Beringer grundades 1876 och är Napa Valleys äldsta aktiva vinproducent samt ett av USA:s mest kända vinhus. Då över 93 procent av Beringers viner konsumeras av amerikanerna själva har få flaskor nått Sverige under de senaste åren. Genom ett samarbete med hyllade Restaurang AG blir ett av Beringers främsta viner tillgängligt både på restaurangen och genom Systembolagets beställningssortiment.

Beringer Napa Valley Cabernet Sauvignon 2010 blir AGs husvin genom 5 000 numrerade flaskor som även får en sticker från restaurangen. Samarbetet med amerikanska Beringer uppstod efter att AG hade vunnit utmärkelsen Sveriges Köttkrog 2012 och 2013 där Beringer står som avsändare.

– Som vinnare av Sveriges Köttkrog belönades vi med en studieresa till Napa Valley i USA. Väl på plats hos Beringer föddes idén om hitta ett eget vin till restaurangen. Efter mycket provande kom vi fram till Beringer Napa Valley Cabernet Sauvignon. Vi anser att husvinet som vi rekommenderar till gästerna ska vara minst lika bra som den övriga upplevelsen på restaurangen, säger Klas Ljungkvist som tillsammans med Johan Jureskog driver Restaurang AG.

Merparten av druvorna till 2010 Beringer Napa Valley Cabernet Sauvignon kommer ifrån några av vinhusets mest prestigefulla odlingsområden så som Bancroft Ranch, St. Helena Home och Marston. Vinet består av 95 procent Cabernet Sauvignon, 3 procent Cabernet Franc, 1 procent Petit Verdot samt 1 procent Merlot och är lagrat på 67 procent ny fransk ek i 15 månader. Beringer Napa Valley Cabernet Sauvignon går i klassisk stil med en doft av mörk frukt med toner av ceder samt mörka chokladaromer. Smaken är tät och fyllig med röda och mörka bär och har en rik struktur. Vinet kan närmast liknas vid en systerversion av prestigevinet Beringer Private Reserve.

2010 Beringer Napa Valley Cabernet Sauvignon går att köpa hos AG samt genom Systembolagets beställningssortiment för 299 kronor med artikelnumret 79038. För dem som inte önskar dekantera vinet väl och dricka det nu finns en lagringspotential på upp till 10 år.

Genom Systembolagets beställningssortiment blir nu ytterligare två viner från Beringer tillgängliga, Founders’ Estate Chardonnay och Cabernet Sauvignon. Det är två stilsäkra kaliforniska viner till det attraktiva priset av 99 kronor styck.

2010 Beringer Founders’ Estate Chardonnay är jäst i ståltankar för att ge en frisk och fruktigare stil. En mindre del av vinet är lagrat i franska, ungerska och amerikanska ekfat för att även addera djup och bredd. I smaken finns päron, äpplen och mogen tropisk frukt samt toner av citrus. Founders’ Estate Chardonnay har mogna och rena toner som gör att det fungerar lika bra till grillad fisk och kyckling som till en fyllig risotto. Priset är 99 kronor och artikelnumret 72186.

2009 Beringer Founders’ Estate Cabernet Sauvignon är gjort på olika gårdar från i huvudsak North Coast. Efter jäsningen har vinet lagrats på både fransk och amerikansk ek i åtta månader. För att få en extra kryddighet och komplexitet har viner på Petit Sirah och Cabernet Franc adderats till den slutgiltiga blandningen. Doften hos 2009 Beringer Founders’ Estate Cabernet Sauvignon är full av mörk frukt med intensiva toner av svarta vinbär och en behaglig nyans av vanilj. Tanninerna är redan nu mycket välstrukturerade vilket gör att vinet kan avnjutas direkt till allt ifrån eleganta rätter med kyckling till rejäla revbensspjäll. Priset är 99 kronor och artikelnumret 72535.

För mer information kontakta:
Niclas Tuomela, PR & Education Manager, Treasury Wine Estates
niclas.tuomela@twe-global.com