Storslam för Treasury Wine Estates i Vinordic Wine Challenge 2011

Storslam för Treasury Wine Estates i Vinordic Wine Challenge 2011

När Vinordic Wine Challenge 2011 utsåg Systembolagets mest prisvärda viner blev det storslam för Treasury Wine Estates med hela 9 medaljer av totalt 38. Årets bästa röda och vita vin på bag-in-box kommer ifrån Treasury Wine Estates som vann guld i de båda kategorierna.

Det blev en fullkomlig storslam för Treasury Wine Estates viner i Vinordic Wine Challenge 2011 som är Sveriges enda EU-certifierade vintävling. Killawarra Shiraz Cabernet 2010 vann guld för bästa röda bag-in-box samt en medalj för bästa köp. Det blev även en guldmedalj för Beringer Sonoma Chardonnay 2009 som blev utsedd till det bästa vita vinet i bag-in-box.

Treasury Wine Estates vann även medaljer för Penfolds Rawsons Retreat Riesling 2010 samt Penfolds Koonunga Hill Chardonnay 2010 som fick silver respektive brons samt varsin medalj för bästa köp. Sist men inte minst vann Penfolds Thomas Hyland Chardonnay 2010 en medalj för bästa köp.

Jonas Hillergren, VD för Treasury Wine Estates i Norden, förklarar företagets framgångar i Vinordic Wine Challenge 2011.

– Vi har en stor fördel i att vingårdarna och distributionen är ett och samma företag vilket gör att vinmakarna och den lokala organisationen jobbar med samma mål. Tillsammans kan vi vara mycket mer lyhörda i att leverera högsta möjliga kvalitet på vin till den nordiska marknaden. Den lokala organisationen och vår egen MW har en direktdialog med vinerierna i USA och Australien för både produktion och kvalitet. Då vi saknar mellanhänder som lägger på sina marginaler kan vi leverera mycket prisvärda viner vilket utmärkelserna i Vinordic Wine Challenge 2011 bekräftar.

Tävlingen Vinordic Wine Challenge är ett samarbete mellan Vinordicmässan och tidningen Allt om Vin med syftet att kora Sveriges mest prisvärda viner. I årets upplaga tävlade 800 viner i 38 olika klasser där en guld-, silver- och bronsvinnare väljs ut. Årets jury bestod av sommeliererna Susanne Berglund Krantz, Ulf Engelhardt, Åsa W Karlson och Jan Rosborn, tillsammans med vinjournalisterna Igor Arvidsson, Gunilla Hultgren Karell, Claes Löfgren och Magnus Waern.

Treasury Wine Estates medaljörer på Vinordic Wine Challenge 2011:

KILLAWARRA SHIRAZ CABERNET 2010 BAG-IN-BOX
Det australiensiska vinet Killawarra vann både en guldmedalj för det bästa röda vinet på bag-in-box samt medalj för mest prisvärda köp.

Varunummer: 6823
Förpackning: 1,5 liter BiB
Pris: 199 kronor för 3 liter

BERINGER SONOMA CHARDONNAY 2009 I BAG-IN-BOX
Amerikanska vinhuset Beringer vann för sin vita bag-in-box precis som Killawarra både en guldmedalj samt medalj för bästa köp.

Land: USA
Varunummer: 6453
Förpackning: 1,5 liter BiB
Pris: 149 kronor

PENFOLDS RAWSONS RETREAT RIESLING 2010
I kategorin vitt vin på flaska vann Penfolds Rawsons Retreat Riesling 2010 en silvermedalj samt en medalj för bästa köp.

Varunummer: 16406
Pris: 75 kronor

PENFOLDS KOONUNGA HILL CHARDONNAY 2010
Treasury Wine Estates vann inte bara silver i kategorin vitt vin på flaska utan även ett brons för sin Penfolds Koonunga Hill Chardonnay 2010. Även det här vinet vann en medalj för bästa köp.

Varunummer: 6463
Pris: 85 kronor

PENFOLDS THOMAS HYLAND CHARDONNAY 2010
Sist men inte minst vann Penfolds Thomas Hyland Chardonnay 2010 en medalj för bästa köp bland vita viner i prisklassen 100-129 kronor.

Varunummer: 6023
Pris: 109 kronor

För mer information kontakta:

Jonas Hillergren, VD för Treasury Wine Estates i Norden
jonas.hillergren@treasurywinestates.se