Sverigepremiär för 19 Crimes - viner med en unik historia

Sverigepremiär för 19 Crimes - viner med en unik historia

Nu gör 19 Crimes efterlängtad Sverigepremiär. 19 Crimes är en serie viner som inspirerats av de 19 brott som under 1700-1800 talet förvandlade brittiska brottslingar till kolonisatörer. Den som gjort sig skyldig till ett av dessa brott kunde undgå dödsstraff genom att istället deporteras till Australien – en resa som få överlevde. 19 Crimes viner berättar historierna bakom de brottslingar som fick en andra chans och vinerna har lika mycket karaktär som de legendarer som pryder flaskorna. Först ut i Sverige är 19 Crimes Red blend som lanseras i Systembolagets beställningssortiment.

1783 infördes ”bestraffning genom transportering” i Storbritannien. Brittiska brottslingar som gjort sig skyldiga till ett av 19 fastställda brott dömdes till deportering till Australien och undkom därmed dödsstraff. Resan till det nya landet var farlig och många av de dömda resenärerna omkom på vägen dit. För de hårdnackade fångar som lyckades ta sig hela vägen till Australiens kust väntade en helt ny värld. De var pionjärer i en straffkoloni och tillsammans skapade de sig nya liv och byggde upp ett nytt land, mursten för mursten. Detta land blev senare en av världens viktigaste vinkontinenter. 19 Crimes viner för fångarnas historier vidare. Varje flaska vin pryds av ansiktet av en verklig brottsling som gjort sig skyldig till ett av de 19 brotten. Vinet är försett med naturkork och väl öppnat så avslöjar en textrad på korken vilket brott som begåtts.

Först ut i Sverige är 19 Crimes Red blend som pryds av ansiktet av John Boyle O’Reilly. O’Reilly dömdes 1867 för landsförräderi och bestraffades med deportering. Under den omskakande resan till Australien skrev han poesi om sina upplevelser. Väl framme i det nya landet lyckades han överlista vakterna och fly.

19 Crimes Red blend 2016

Ett fylligt och runt vin med inbjudande doft av vanilj som balanseras av röda och mörka bär. Vaniljaromerna fortsätter i gommen där de kompletteras av subtila smaker av choklad och cederträ, med en viss sötma. Smaker som passar utmärkt till sommarens grillrätter. Vinet kommer i en exklusiv, frostad glasflaska.

Alkohol: 13,5% | Artikelnr: 73968 | Pris: 99 kr