Sverigepremiär för Penfolds Bin-viner 2014

Sverigepremiär för Penfolds Bin-viner 2014

Nu finns de senaste Bin-vinerna från det Australiensiska vinhuset Penfolds på Systembolaget. Vinerna finns i begränsad upplaga och förra året sålde vinerna slut på blott några veckor efter lansering. Årets släpp inkluderar 2011 Bin 389 Shiraz Cabernet, också känd som Baby Grange, som nyligen tilldelades +90 poäng av Robert Parker.

Penfolds Binviner skapades i början av 1950-talet av dåvarande chefsvinmakaren Max Schubert. Max ambition var att skapa en dynasti av viner som har utmärkt lagringspotential likväl går de att avnjuta när de släpps till försäljning.Vinerna har fått sina namn från det fack (bin) där de lagrades i källaren på Magill Estate.

Stjärnan i årets släpp är 2011 Penfolds Bin 389, mer känt som Baby Grange då det lagras på ikonvinet Granges gamla fat. Årets Bin 389 är en välstrukturerad och välbalanserad Shiraz Cabernet i sann Penfolds-anda och Robert Parker ger årgång 2011 +90 poäng.

I år lanseras tre av vinerna i utvalda Systembolagsbutiker men de är alla tillgängliga via onlinebeställningar.

2014 Bin-serie med Robert Parker´s poäng.
2011 Penfolds Bin 389 Shiraz Cabernet (+90p)  artnr: 95118  419kr
2012 Penfolds Bin 138 Barossa Valley Grenache Shiraz Mataro (+91p)  artnr: 95616  239kr
2013 Bin 51 Eden Valley Riesling (+91p)  artnr: 95617  195kr

Beställningssortiment:
2013 Bin 23 Adelaide Hills Pinot Noir  artnr: 76850  259kr
2013 Bin 311 Tumbarumba Chardonnay (+89p)  artnr: 76850  279kr

Robert Parkers poängskala:

96-100 points: An extraordinary wine of profound and complex character displaying all the attributes expected of a classic wine of its variety. Wines of this caliber are worth a special effort to find, purchase, and consume.

90 – 95 points: An outstanding wine of exceptional complexity and character. In short, these are terrific wines.

80 – 89 points: A barely above average to very good wine displaying various degrees of finesse and flavor as well as character with no noticeable flaws.

Klicka här för bilder på Penfolds Bin-viner

Om Penfolds:

Penfolds är den mest ansedda vinproducenten i Australien. Företaget grundades redan 1844 av britten Dr.Christopher Rawson Penfold som planterade de första vinstockarna intill sin mottagning i Magill i södra Australien. 1951 tillverkar Penfolds första vinmakare Max Schubert Grange Hermitage som placerat Australien på den internationella vinkartan och som idag säljs för stora summor. Max Schubert myntade uttrycket: True excellence is a constant and endless journey - not a destination", vilket än idag ligger till grund för Penfolds vinmakarfilosofi. Idag är Peter Gago chefsvinmakare. Sedan 2006 tillhör Penfolds det Australiensiska dryckesföretaget Treasury Wine Estates.

www.penfolds.com