Sveriges Köttkrog 2012

Sveriges Köttkrog 2012

Sveriges Köttkrog 2012 kommer att presenteras den 8 februari. Det nyinstiftade priset utmärker Sveriges främsta restauranger som fokuserar på att hantera och servera kvalitetskött. I juryn sitter Håkan Fällman, Michel Jamais och Niclas Toumela. Sveriges Köttkrog 2012 arrangeras av det anrika vinhuset Beringer.

En av de tydligaste restaurangtrenderna idag är ett kraftigt ökat intresse för kvalitetskött. Under de senaste åren har det öppnat ett stort antal restauranger som uttryckligen inriktar sig på att servera kött till en allt mer medveten publik. Förrutom att intresset för kvaliteten ökar, utnyttjas även styckdetaljerna i större utsträckning - vilket innebär att en större del av djuret kommer till nytta.

För att lyfta fram restauranger som på ett insiktsfullt, kvalitets- och miljömässigt hållbart sätt fokuserar på kött, har det amerikanska vinhuset Beringer instiftat den årliga utmärkelsen Sveriges Köttkrog. Utmärkelsen delas för första gången ut i februari 2012 och den vinnande restaurangen belönas med en studieresa till Napa- och Sonoma i USA för två personer.

Den kvalificerade juryn till Årets Köttkrog 2012 består av Håkan Fällman, Michel Jamais och Niclas Toumela. Håkan Fällman är grundare till Fällman Kött, föreläsare samt författare till den uppmärksammade boken ”Kött”. Michel Jamais är en av våra mest välmeriterade mat- och dryckesprofiler med en bakgrund som köksmästare och restaurangchef. Niclas Toumela, tidigare chefssommelier på välkända Stockholmsrestauranger i över 12 år, är numera PR- och utbildningsansvarig för Treasury Wine Estates där Beringer ingår.

Beringer är ett anrik amerikanskt vinhus grundat av två bröder i Napa Valley år 1876. I Sverige är Beringer främst kända för sina vinutbildningar för restauranger inom cause and effect - det vill säga hur mat och vin påverkar varandra utifrån grundsmakerna.

Årets köttkrog 2012 kommer att tillkännages den 8 februari. För att läsa mer om utmärkelsen samt hur urvalsprocessen och juryarbetet går till, vänligen besök: www.SverigesKottkrog.se

För mer information kontakta:
Tiina Auniola, Marknadsansvarig för Beringer i Norden
E-post: tiina.auniola-larsson@tweglobal.com